top of page

Adrian Belew

הוא מוזיקאי, זמר, מולטי-אינסטרומנטליסט, כותב שירים, ומפיק הידוע בעיקר כגיטריסט וזמר להקת "King Crimson", אבל הוא ניגן ושיתף פעולה עם אומנים מכל גווני הקשת המוזיקלית, ביניהם: Frank Zappa, David Bowie, "Talking Heads", "Nine Inch Nails", Paul Simon.

(Photo by Greg Cristman)


הנה כמה עובדות מעניינות על Adrian Belew שחוגג היום יומהולדת:


1. הוא נולד בעיר "Covington" שב- "Kentucky" ארה"ב ב- 23 לדצמבר 1949, בשם Robert Steven Belew.


2. הכלי הראשון עליו ניגן בתור ילד היה תופים. הוא גם היה חלק מתזמורת בית הספר היסודי.


3. בבית הספר התיכון הוא הקים להקת קאברים בשם "The Denems".


4. בהשראת Jimi Hendrix הוא החל לנגן בגיטרה, היא היתה צמודה אליו למשך חודשים כששה בבית בשל מחלת הנשיקה. בגיל 17, הוא קיבל השראה נוספת מהופעה של גיטריסט הבלוז רוק, Lonnie Mack, שלימים הפך גם לחבר קרוב.


5. ההופעה הראשונה שראה אי פעם ב"קרוסלי פילד" שבסינסנטי בשנת 1966, היתה של "הביטלס". מאוחר יותר הוא יציין ש- Paul McCartney הוא האמן האהוב עליו בכל הזמנים.


6. בלו לימד את עצמו לנגן בגיטרה בעיקר מהאזנה לתקליטים. הוא הצליח למצוא דרכים לחקות את הצלילים המופקים והעשירים באפקטים שבאותם תקליטים בעצמו, באמצעות טכניקות נגינה יוצאות דופן.


7. הוא פיתח לעצמו סיגנון נגינה מאוד ייחודי והצליח לגרום לגיטרה שלו להשמיע צלילים לא סטנדרטיים ולחקות אפקטים וסאונדים שונים כגון צופרי מכוניות, רעשי חיות או צלילים תעשייתיים.


8. באמצע שנות ה- 70, בלו אימץ לעצמו את השם הפרטי "אדריאן" ועבר לנאשוויל בחיפוש אחר קריירה כמוזיקאי מקצועי, כשבמקביל הוא ניגן בלהקת הקאברים "Sweetheart".


9. בשנת 1977 הוא התגלה על-ידי Frank Zappa בהופעה של "Sweetheart". לאחר שנה הוא קיבל מזאפה הזמנה לאודישן. למרושת שהוא פישל באודישן הראשון שלו, הוא הצליח לשכנע את זאפה לתת לו אודישן שני. זו היתה חוויה אינטימית בסלון של זאפה, אשר בסופה זאפה התרשם וקיבל את בלו ללהקתו.


10. בלו ליווה את זאפה בהופעות ואף זכה לשיר סולו בשני שירים. הוא גם היה שותף לאלבום "Sheik Yerbouti" משנת 1979.


11. בלו יתאר את הזמן שבילה עם זאפה כ"בית הספר לרוק של פרנק זאפה". זה היה מבחינתו קורס מזורז בתורת המוזיקה בשל החזרות הקפדניות והמוזיקה התובענית מבחינה טכנית של זאפה.


12. מנגד, Frank Zappa יאמר מאוחר יותר על בלו את המשפט האייקוני הבא: "אדריאן בלו המציא מחדש את הגיטרה החשמלית".


13. במקביל ובהמלצת Brian Eno, קיבל בלו הצעה להצטרף ללהקתו של David Bowie. בואי ו- Iggy Pop חיכו לו בלובי של המלון אחרי הופעה שלו עם Frank Zappa בברלין.


14. בואי אסף אותו מלובי המלון בלימוזינה למסעדה, שם בדרך מקרה סעד גם Frank Zappa. כבואי ניסה לברר עם זאפה מה דעתו שבלו יתחיל לנגן איתו, הוא קיבל מזאפה את התגובה: "Fuck You Captain Tom".


15. בלו הקליט עמו את אלבום ההופעה "Stage" משנת 1978 והקליט את אלבום האולפן "Lodger" משנת 1979. בהמשך יחזור בלו לעבוד עם בואי כמנהל מוזיקלי נגן גיטרה ושירה, בסיבוב ההופעות "Sound+Vision" משנת 1990.


16. בשנת 1980 הקים את להקת "GaGa" שם שימש כזמר, גיטריסט, כותב שירים ואף כמתופף בהקלטות האולפן.


17. באותה תקופה התיידד בלו עם חברי להקת "Talking Heads". הוא הוזמן להצטרף לביצועים של השיר "Psycho Killer" על הבמה והרשים אותם עם סולו הגיטרה הפרוע והלא שגרתי שלו. בלו יוזמן אחר כך על-ידי הלהקה לנגן גם באלבום המצוין "Remain in Light" משנת 1980 ובהמשך ינגן גם בפרויקטים הצדדיים של חבריה.


18. החל משנת 1981 ועד לשנת 2009 בלו היה הזמר, הגיטריסט השני והמתופף המזדמן של "King Crimson". זו החברות הקבועה הארוכה ביותר של חבר בלהקה מלבד Robert Fripp כמובן.


19. אחד התנאים של בלו להצטרפות ללהקת "King Crimson" החדשה היה ש- Robert Fripp יאפשר לו זמן להמשיך ולפתח את קריירת הסולו החדשה שלו, פריפ הסכים כמובן.


20. ההרכב החדש של "King Crimson" כלל גם את המתופף לשעבר Bill Bruford, והבסיסט Tony Levin. בלו הפך לגיטריסט הראשון שניגן רשמית לצד Robert Fripp בתוך "קינג קרימזון" על בסיס שווה (למרות שגם Ian McDonald ו- John Wetton תרמו מדי פעם גיטרה נוספת בהקלטות). הוא גם היה הזמר הראשון של "קינג קרימזון" שכתב את כל המילים לבדו.


21. בלו ישתתף ב- 6 אלבומים של "King Crimson", החל מהטרילוגיה המצוינת של שנות השמונים: "Discipline", "Beat" ו- "Three of a Perfect Pair", דרך האלבום המצוין משנת 1995 "Thrak" ועד לאלבום האולפן האחרון "The Power to Believe" משנת 2003.


22. במקביל פיתח בלו קריירת סולו שראשיתה באלבום "Lone Rhino" משנת 1982. עד היום הוציא בילו לאור לא פחות מ- 18 אלבומי אולפן במסגרת קריירת הסולו שלו, האחרון "Elevator" משנת 2022.


23. במהלך ההפסקה שנטלה "קינג קרימזון" החל ממחצית שנות השמונים, הקים בלו את להקת הפופ "The Bears", יחד עם עמיתו הגיטריסט והזמר Rob Fetters, המתופף Chris Arduser, ונגן הבס Bob Nyswonger.


24. הלהקה הקליטה והוציאה שני אלבומים, "The Bears" משנת 1987 ו- "Rise and Shine" משנת 1988, אולם לאחר שלוש שנים של הקלטות וסיבובי הופעות הלהקה התפרקה בשנת 1989.


25. בשנת 2005 הסינגל שלו "Beat Box Guitar" היה מועמד לפרס גראמי.


26. בשנת 2006 הקים Belew שלישייה שמעריציו כינו "The Adrian Belew Power Trio", אשר גם הגיעה להופעה אחת במועדון בארבי בת"א בשנת 2016. שנתיים קודם לכן הוא הופיע בתל אביב עם ההרכב "קרימזון פרוג'קט".


27. בלו שיתף פעולה עם כל כך הרבה אומנים, אשר קצרה היריעה מלהזכיר. ביניהם: Paul Simon באלבומים "Graceland" ו- "The Rhythm of the Saints", להקת האינדסטריאל "Nine Inch Nails" בארבעה אלבומים ביניהם "The Downward Spiral", להקת "Porcupine Tree" באלבום "Deadwing", הזמרת Cyndi Lauper באלבום "True Colors", הזמר Joe Cocker ואפילו Jean Michel Jarre ו- Mike Oldfield.


28. בלו יצר אפליקציות אפקטים ייחודיות בשם "FLUX" המכילה למעלה משלוש מאות סאונדים שונים שהוא מתאר כצלילים ששלא תוכלו להשיג עם שום ציוד אחר. האפליקציות זכו להכרה משמעותית בתעשיית המוזיקה, כולל שתי זכיות בפרסי "Webby" לשנת 2015 ופרסי העיצוב של "Red Dot" לשנת 2015.


29. בלו נחשב כילוץ בשימוש באפקט guitar synthesizer לאחר שהיה אחד הנגנים הראשונים שהביא אותם למוזיקה פופולרית והשתמש בהם באופן עקבי.


30. בלו גם עיצב דגמי קאסטם מייד לגיטרות, בין היתר עם חברת "Parker" את דגם ה- Fly.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

105 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page