ב- 20 לאוגוסט 1990 הוציאה "Black Sabbath" לאור את האלבום ה- 15 שלה "Tyr".
זה האלבום השלישי של הלהקה עם הזמר Tony Martin ואחד הטובים בתקופתו.
אמנם אין מדובר באלבום קונספט אבל חלק גדול מהשירים בו עוסקים במיתולוגיה הנורדית. עדות לכך ניתן למצוא בין היתר מכותרת האלבום - "Tyr" שהינו בנו של אודין ואל תפארת הגבורה וקרבות היחידים, משמות השירים כמו "The Battle of Tyr", "Odin's Court", "Valhalla" וכן מעטיפת האלבום הכוללת את הכיתוב הנורדי "ᛏ ᛉ ᚱ".
ההרכב באלבום הזה זהה כמעט לאלבום הקודם "Headless Cross" וכולל את הגיטריסט Tony Iommi והמתופף Cozy Powell שגם הפיקו את האלבום וכן את הזמר Tony Martin והקלידן Geoff Nicholls. השינוי היחיד קיים בעמדת הבסיסט עם הצטרפותו של Neil Murray שניגן בעבר בין היתר עם "Whitesnake".
בהתייחס לשינוי בנושאי הכתיבה של האלבום בהשוואה לאלבום הקודם "Headless Cross", ציין הגיטריסט Tony Iommi שהאלבום "Headless Cross" היה למעשה האלבום הראשון של הלהקה בו הזמר Tony Martin החל לכתוב עבור ללהקה. עם כניסתו ללהקה הניח Tony Martin כי ב"בלאק סבאת'" מילות השירים צריכות לעסוק בנושאים אפלים כמו מגיה שחורה והשטן, ולכן ב- "Headless Cross" המילים נסובו סביב השטן. איומי הסביר שזה היה יותר מדי ולכן הוא וקוזי ביקשו ממרטין להיות קצת יותר עדין בכתיבה של האלבום "Tyr", דבר שהביא את מרטין לכתוב על האלים נורדיים. כזכור, Tony Martin הצטרף ל"בלאק סאבאת'" בשנת 1987 בכדי להחליף את הזמר Ray Gillen, אשר לא סיפק את הסחורה במהלך הקלטות האלבום "The Eternal Idol". הוא הובא ללהקה לצורך הקלטה מחדש של כל תפקידי השירה של ריי גילאן בכדי לאפשר את הוצאת האלבום. לאור העובדה שטוני הגיע לאחר שהאלבום היה כבר מושלם הוא לא השתתף בתהליך היצירה, אולם לאחר הגעתו הוא השתתף בכתיבת שני שירים חדשים נוספים: "Black Moon"' ו- "Some Kind of Woman" שלא נכללו באלבום המקורי ויצאו רק כבי-סיידים.
(Photo: I.R.S.)
השינוי בנושאי הכתיבה הביא עמו גם שינוי מינורי בצד המוזיקלי, שהלך לכיוון אפל וכבד יותר, אך יחד עם זאת מלודי וכלל שימוש מוגבר יותר בקלידים. כנראה שהשינוי בסאונד נבע גם מהעובדה שהמתופף Cozy Powell הפיק את האלבום יחד עם Tony Iommi ודאג להביא את התופים קדימה במיקס הסופי.
האלבום נפתח עם הקטע האפי "Anno Mundi (The Vision)" והמילים הלטיניות "Spiritus Sanctus Anno Anno Mundi". זה השיר הארוך באלבום שמזכיר לנו כל-כך הרבה דברים אחרים ש"בלאק סאבאת'" עשתה בעבר. כך לדוגמא, השניות הראשונות של השיר עם הגיטרה האקוסטית עשו לנו פלאשבקים מהשיר "Children Of The Sea", הריף הכבד ובמיוחד עבודת הבס אחרי הכניסה, החל מדקה 0:59, זרקה אותנו כבר 3 שנים קדימה לשיר אחר של הלהקה "Zero the Hero" והמלודיה בפזמון הקליט התכתבה לנו קצת עם המלודיה של "The Sign Of The Southern Cross". אבל שלא תבינו לא נכון, כל ה"איזכורים" הללו מהקלאסיקות של "סאבאת'" עשו לנו רק טוב ושידרגו מבחינתנו את השיר. התרגום של המילים "Anno Mundi" מלטינית הוא "לבריאת העולם" ונעשה בו שימוש כדי לציין את השנה העברית למן בריאת העולם.
הקטע השני הוא ההפך הגמור מקודמו. "The Law Maker" מתפוצץ לנו בפנים עם התופים הרועמים של Cozy Powell והריף האכזרי של Tony Iommi שגם דואג לפנק אותנו עם סולו מטורף. שימו לב כמה מוסיפים הקלידים של Geoff Nicholls גם בשיר עם קצב מהיר שכזה.
מיד אחריו מגיע אחד השירים היפים באלבום "Jerusalem", אשר מציג את היכולות הווקאליות המדהימות של Tony Martin שבהחלט מנצל כאן את הטווח הווקאלי האדיר שלו עד תום. זה עוד שיר אפי שתפור לשמש כחלק מפסקול לסרט היסטורי עם תיפוף עקבי ועוצמתי של Cozy Powell, ריפים כבדים של Tony Iommi ואווירה אפלה אך עם זאת סוחפת ומלאת תקווה של Geoff Nicholls על הקלידים. לא לחינם יצרו מספר מעריצים קליפים מאולתרים לשיר על רקע קטעים מהאפוס ההיסטורי "ממלכת גן עדן" העוסק במסעות הצלב של המאה ה- 12. מעניין לציין שהזמר Tony Martin ביצע גירסה לשיר במסגרת אלבום הסולו שלו "Back Where I Belong" משנת 1992.
הפתיחה של "The Sabbath Stones" החזירה אותנו לימי "War Pigs" עם תיבול "דום מטאל" ומילים מהורהרות. עוד שיר אדיר עם ריף כבד ואפל ושירה מדהימה של Tony Martin שלפרקים הזכיר לנו קצת את Ronnie James Dio. זה אחד מהשירים הדינמיים באלבום עם לא מעט שינויים ומעברים מדהימים, שלא היינו מתנגנים לחזות בביצוע שלו בהופעה.
ואז מגיעה לה הטרילוגיה ה"נורדית" המצויינת! שלושה קטעים הקשורים זה לזה ברוח ובנושא הכתיבה. זה מתחיל עם הקטע האינסטרומנטאלי "The Battle of Tyr" בניצוחו של הקלידן Geoff Nicholls, אשר דואג להחזיר אותנו לתקופה הויקינגית ולהעלות אותנו עם פטיש וגרזן לצפון הקר. קטע הקלידים הזה נועד להכניס אותנו לאווירה והוא מתחבר בצורה פשוט מושלמת ל- "Odin's Court" השקט והמרגש אשר מהווה את שער הכניסה למה שהוא לדעתנו "המנה העיקרית" של האלבום - "Valhalla".
לגבי השיר "Feels Good To Me" חברי הלהקה ציינו שהוא הוכנס לאלבום אך ורק כדי לספק לו שיר קליט שיוכל לשמש כסינגל. זה סוג של Power Ballad שלא משתלב בשום צורה עם הקו המוזיקלי של האלבום, אבל הוא שיר טוב לכשלעצמו, אשר עשה את העבודה והוליד אפילו קליפ שהתנגן בזמנו ב- MTV.
אנחנו מגיעים לסיומו של האלבום עם "Heaven in Black" אשר יחד עם קודמו מהווים אולי את הסיבה בגינה האלבום הזה לא זכה למקום המגיע לו. שני השירים האחרונים מהווים לדעתנו סוג של ירידה מהרמה הגבוה שהוצגה למן תחילת האלבום ונותר רק לתהות מה היה קורה לו הוחלפו בשירים ברמה של קודמיהם.
אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!
"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט
Comments