top of page

Crosby, Stills & Nash - Crosby, Stills & Nash

אלבום הבכורה של Crosby, Stills & Nash שוחרר ב- 29 למאי 1969.


החיבור בין חברי השלישיה המופלאה הזו מתחיל בשלהי שנת 1967 כאשר David Crosby מפוטר מלהקת "The Byrds" בשל חילוקי דעות בתוך הלהקה. מספר חודשים לאחר מכן, בראשית 1968, "Buffalo Springfield" בה כיכב, בין היתר, Stephen Stills מתפרקת. Graham Nash, היה חבר בלהקת "The Hollies" והכיר את קרוסבי במהלך סיבוב ההופעות של הבירדס באנגליה.



בחודש יולי 1968, במהלך מסיבה פרטית שנערכה בביתה של Joni Mitchell (סטילס עדיין מתעקש שזה היה בביתה של מאמא קאס), קרוסבי וסטילס ניגנו שיר חדש שכתב סטילס לאחר התפוררות להקת האם שלו. נאש הצטרף אליהם בשירה בהרמוניה שלישית, ומיד באותו הרגע הבינו השלושה שיש ביניהם שילוב ווקאלי מדהים שאי אפשר להתעלם ממנו. הכימיה הווקאלית המטורפת והחיבור המיוחד בין השלושה, גרמו לנאש לעזוב את ההוליס ולהצטרף ל"סופרגרופ" ההולכת ומתהווה.


"המפץ הגדול" שנוצר בחיבור של השלישיה המופלאה הזאת (שבהמשך תהפוך גם לרביעיה לפרקים עם צירופו של ניל יאנג), הביא לעולם מוזיקה "ראשונית" וייחודית, שילוב של פולק, רוק, קאנטרי, קצת פסיכדליה, אבל יותר מכל שילוב של הרמוניות קוליות שלא נשמע כמותו.

(Photo: Henry Diltz)


מבחינת הכתיבה קיימת חלוקה די מאוזנת בכמות השירים שכל אחד מהשלושה תרם לאלבום. באשר לנגינה, סטילס לקח על עצמו את ההובלה וניגן על רוב הכלים באלבום, גיטרה, בס, קלידים ושירה, כאשר קרוסבי ונאש מוסיפים גיטרות אקוסטיות וכמובן את תפקידי השירה, בעוד שדאלאס טיילור נשכר לבצע את תפקידי התופים.


האלבום נפתח עם השיר "Suite: Judy Blue Eyes", וזו אכן "סוויטה" אמיתית, יצירה בת למעלה מ- 7 דקות, עם מספר מעברים וחילופי מקצבים, מוטיבים אופייניים לרוק המתקדם. סטילס כתב את השיר על חברתו לשעבר, זמרת הפולק Judy Collins. השיר בנוי על מקצבים אקוסטיים והרמוניות לאורך כל ארבעת חלקיו. החלק הראשון, בסגנון פופ קלאסי. החלק השני, האיטי יותר, מציג למאזין לראשונה את ההרמוניה הווקלית המשולשת שתהפוך לסימן ההיכר של הטריו, והוא מסתיים בסולו אקוסטי קצר של סטילס. כלי הקשה ייחודיים מאפיינים את החלק השלישי בסוויטה, עם קצב תופים עירני שמלווה אותנו עד לחלק האחרון שמסתיים במיני קליימקס הכולל כמה מילים בספרדית ואת ה- "doo-doo-doo-da-doo" המפורסם.


הקטע הבא באלבום, "Marrakesh Express", הוא שיר פופ קצר ומתקתק שנכתב על-ידי נאש בזמן שהיה עדיין ב"הוליס", אבל נדחה על-ידי הלהקה. השיר כולל ליין גיטרה בלתי נשכח של סטילס שמרחף לו מעל השיר לכל אורכו ונשמע ממש כמו נגינת סיטאר.


הרצועה השלישית "Guinnevere" היא תרומתו הראשונה של קרוסבי לאלבום. שיר רך ומלטף באווירה קצת מלנכולית, שנכתב על המלכה גווינביר ושכולל חתימות זמן וכיווני גיטרה לא אופייניים.


צידו הראשון של האלבום נחתם בשני שירים קלילים: "You Don’t Have to Cry" של סטילס, המושפע ממוזיקת קאנטרי וכולל את ההרמוניה התלת-ווקלית המפורסמת ונגינה על סטיל-פדאל, ו- "Pre-Road Downs" של נאש הכולל בס בסגנון פאנקי ואפקט גיטר-פדאל מיוחד ומגניב.


צדו השני של הויניל נפתח עם "Wooden Ships", שיר מדהים שכתיבתו החלה בג'אם של קרוסבי, סטילס, ופול קנטנר שהיה שותף לכתיבת השיר וביצע לו גם גירסה יחד עם להקתו הג'פרסון איירפליין באלבומם Volunteers. השיר נכתב פיזית על סירתו של קרוסבי שגם הלחין אותו והוא מספר על ניצולים בעולם פוסט-אפוקליפטי כשרוב אוכלוסיית העולם הושמדה.


הקטע הבא "Lady of the Island" הוא שיר פולקי טהור עם ניחוח "סיימון וגרפונקל" שכולו גראהם נאש, והוא כולל מעט הרמוניות של סטילס.


מיד אחריו מגיע אחד השירים היפים באלבום שנכתב ע"י סטילס "Helplessly Hoping" ואשר בו ההרמוניה התלת-ווקלית המפורסמת של השלישיה מגיעה לשיאה. פשוט מדהים לראות כמה יופי, כמה רגש וכמה עוצמה יכולים להיות בשיר כל-כך מינימליסטי שכולל רק גיטרה ושלוש קולות!!


השיר "Long Time Gone" הוא שיר פופ-רוק-בלוז סיקסטיזי קלאסי שכתב קרוסבי בלילה שבו בובי קנדי נרצח. השיר כולל פאנקי-באס ולייינים של הגיטרה חשמלית של סטילס שמלווים את כל הבתים.

האלבום נחתם עם "49 Bye-Byes", שיר ואלס-רוק המחולק למספר חלקים, מעין מיני סוויטה המובלת על-ידי צלילי אורגן מקוטע.

(Photo: Henry Diltz)


אלבום הבכורה של CSN זכה להצלחה גדולה. השלישיה הפכה בהמשך למובילת המאבק נגד מלחמת וייטנאם עד כי הוצמד לה הכינוי "קולו של הדור". כשלושה חודשים לאחר שחרורו של האלבום הופיעה הלהקה בפסטיבל וודסטוק האגדי. זו היתה הופעתם השניה בלבד אי פעם, ולמרות זאת זו היתה הופעה מהפטנת. Neil Young יעלה לבמה ויצטרף אל השלישיה בחלקו השני והיותר "חשמלי" של המופע, ו"חשמל" אכן היה שם, כי מאוחר יותר בשנת 1969 הצטרף ניל יאנג לטריו כחבר מן המניין והרחיב אותה לקווארטט. עם תחילת העשור החדש תוציא הרביעיה את אלבום המופת "Déjà Vu".


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page