top of page

David Gilmour

אם יש גיטריסט אחד ששמו מתקשר לנו עם המילה "רגש" זה חייב להיות David Gilmour.

(Photo: Jorgen Angel)


יש לנו כל כך הרבה דברים לספר לכם עליו שהתאמצנו ממש לקצר ועדיין לא כל כך הצלחנו:


1. הוא נולד ב- 6 במרס 1946 בשם David Jon Gilmour בקיימברידג' שבאנגליה.


2. אביו היה מרצה לזואולוגיה באוניברסיטת קיימברידג' ואימו הייתה מורה שהפכה לעורכת ב "BBC". שניהם עודדו אותו ללמוד מוזיקה.


3. בשנת 1954 הוא קנה את הסינגל הראשון שלו: “Rock Around the Clock” של Bill Haley.


4. כשהיה בן 11 החל ללמוד בבית ספר בקיימברידג', שם פגש לראשונה את Syd Barrett ואת Roger Waters שלמדו בבית ספר אחר באותו מתחם.


5. בגיל 14 הוא שאל את הגיטרה הראשונה שלו משכן של הוריו. הוא מעולם לא החזיר אותה לאותו שכן. בראיון משנת 2008 הוא ציין שהוא עדיין מחזיק באותה גיטרה.


6. הוא לימד את עצמו לנגן בגיטרה בעזרת ספרים ותקליטים של Pete Seeger.


7. בשנת 1962 הוא החל ללמוד בקולג' האומנויות והטכנולוגיה בקיימברידג', שם העמיק את חברותו עם Syd Barrett. הם נהגו לנגן יחד בהפסקות.


8. בשנת 1963 הקים גילמור את להקתו הראשונה: "Joker's Wild". הם הוציאו מיני אלבום וסינגל בודד.

(Photo: neptunepinkfloyd.co.uk)


9. באוגוסט 1965 בארט וגילמור העבירו את זמנם כנגני רחוב בספרד ובצרפת. הם נהגו לנגן שירים של "הביטלס".


10. המזל לא שיחק להם. לא היה להם מספיק כסף אפילו לקנות אוכל. במקרה אחד הם אפילו נעצרו ובמקרה אחר גילמור התאשפז בבית חולים בשל תת תזונה.


11. בשלב מאוחר יותר גילמור ובארט טיילו בצרפת ולנו באוהלים מחוץ לפריז. באותו זמן גילמור עבד בכל מיני עבודות מזדמנות. בין היתר שימש כנהג ועוזר של מעצב אופנה ואפילו דיגמן בעצמו.


12. בשנת 1967 חידש גילמור את פעילותו עם חברים מלהקת "Joker's Wild". גם הם ניסו את מזלם בצרפת כשפעלו תחת השם Flowers"" ובהמשך "Bullitt".


13. בעקבות גנבת הציוד של הלהקה חזר גילמור ללונדון. באותו זמן הוא נכח בהקלטת הסינגל "See Emily Play" של "פינק פלויד" והיה בשוק מהעובדה שחברו Syd Barrett לא ממש זיהה אותו.


14. באותה שנה שימש גילמור כנגן אולפן בפסקול הסרט "Two Weeks in September" של בריג'יט ברדו. הוא גם שר בשניים מהשירים המופיעים בו.


15. לקראת סוף שנת 1967, כשמצבו הנפשי של Syd Barrett החל להתערער, פנה Nick Mason לגילמור והציע לו להצטרף ל"פינק פלויד".

(Photo: Michael Ochs Archives)


16. גילמור הצטרף בתחילה כנגן גיטרה נוסף ובהמשך כמחליף זמני לסיד בארט. ההופעה הראשונה של גילמור עם "פינק פלויד", יחד עם Syd Barrett, נערכה ב- 12 בינואר 1968. תוכלו לקרוא עוד על כך כאן.


17. מאוחר יותר, בעקבות החרפת מצבו הנפשי של בארט, הפך גילמור בשנת 1968 לחבר קבוע בלהקה במקומו. ההופעה הראשונה של גילמור עם "פינק פלויד" ללא Syd Barrett נערכה ב- 26 בינואר 1968.


18. למרות זאת, הדבר לא פגם במערכת היחסים של גילמור ובארט וגילמור אפילו הפיק והשתתף בשני אלבומיו הראשונים של בארט משנת 1970: The" "Madcap Laughs ו "Barrett".


19. גילמור הפך לאחד מכותבי השירים המובילים של "פינק פלויד", בעיקר במחצית הראשונה של שנות השבעים, וזאת בנוסף לנגינתו ולתפקידי השירה שביצע. הוא גם סייע בהגדרת הסאונד של הלהקה, בין היתר באלבומים כמו: "Atom Heart Mother", "Meddle", "The Dark Side Of The Moon", "Wish You Were Here", "The Wall", "Animals ועוד.


20. האלבום "Wish You Were Here" הוא האלבום האהוב עליו של "פינק פלויד", והשיר "Shine on You Crazy Diamond" הוא החביב עליו ביותר מתוכו.


21. במהלך הקלטת השיר באולפני "אבי רואד" הגיע סיד בארט לבקר את הלהקה. ווטרס וגילמור לא זיהו אותו כי הוא השמין מאוד, איבד את מרבית שערו וגילח את הגבות. דיוויד פשוט בכה כשראה את חברו במצב הזה.


22. במהלך הקלטות האלבום "Animals" ובעקבות השתלטנות של ווטרס, נדחקו גילמור ו- Rick Wright הצידה, דבר אשר גרם להם לתסכול גדול.


23. בעקבות תסכולו הגובר והידיעה שהוא לא ממצה את היכולות המוזיקליות בתוך הלהקה הוציא גילמור בשנת 1978 את אלבום הסולו הראשון שלו, הנושא את שמו.


24. במהלך ההקלטות של אלבום הסולו הוקלט שיר נוסף שלא נכנס לאלבום: "Comfortably Numb". השיר מצא דרכו לאלבום הבא של פינק פלויד: "The Wall".


25. את אלבום הסולו השני שלו, "About Face" הוציא גילמור בשנת 1984, יום לפני יום הולדתו. הוא הודה שזו הייתה דרכו להתרחק מרוג'ר ווטרס ומ"פינק פלויד".


26. בשנת 1985 עזב ווטרס את "פינק פלויד" לאחר סכסוכים מתמשכים עם חברי הלהקה, בעיקר עם גילמור. החל מרגע זה הפך גילמור למנהיג הלהקה.


27. מאז כניסתו ללהקה ועד האלבום "The Final Cut" משנת 1983, השתתף גילמור ב- 11 אלבומי אולפן של "פינק פלויד".


28. לאחר עזיבתו של ווטרס ישחרר גילמור שלושה אלבומי אולפן יחד עם "פינק פלויד": "A Momentary Lapse of Reason" משנת 1987, "The Division Bell" משנת 1994 ו- "The Endless River" משנת 2014.


29. רשימת שיתופי הפעולה של גילמור כמפיק וכאומן אורח היא בלתי נתפסת. להלן פירוט חלקי בלבד.


30. גילמור ניגן בשיר "Give Birth to a Smile" מהאלבום "Music from the "Body של Ron Geesin ו Roger Waters משנת 1970.

(Photo: Getty Images)


31. דייוויד ניגן בשיר "The Game" באלבום "HQ" של Roy Harper משנת 1975. בהמשך השתתף גילמור באלבומים נוספים של הארפר, הן ככותב והן כנגן.


32. גילמור הפיק שני קטעים מאלבום הבכורה של Kate Bush משנת 1978: "The Kick Inside". בהמשך השתתף גילמור באלבומים נוספים של בוש.


33. כאן המקום לציין שגילמור גילה למעשה את קייט בוש. חברו מימי קיימברידג', ריקי הופר, העביר לו הקלטה של בוש. הוא אהב את מה ששמע, הציע לה להקליט את הדמו הראשון שלה ואף מימן אותו.


34. הוא ניגן בגיטרה בשני קטעים מהאלבום "Back to the Egg" של להקת "Wings".


35. גילמור גם ניגן באלבום "Headline News" של "Atomic Rooster" משנת 1983.


36. הוא גם ניגן בלהיט "No More Lonely Nights" של Paul McCartney מתוך האלבום "Give My Regards to Broad Street". הוא שיתף פעולה עם מקרטני גם באלבומים "Flowers in the Dirt" ו "Run Devil Run".


37. הוא אחראי לסולו הגיטרה החשמלית בשיר הנושא מהאלבום "Brother Where You Bound" של להקת "Supertramp".


38. דייוויד גם שימש כגיטריסט באלבום "Boys and Girls" של Bryan Ferry.


39. הוא שר את השיר "Lie for a Lie" מהאלבום "Profiles" של Nick Mason.


40. גילמור השתתף באלבומו הרביעי של Pete Townshend בשם "White City: A Novel" וניגן בגיטרה באלבום ההופעה שלו: "Deep End Live".


41. גילמור גם ניגן בשיר "Understanding Women" מהאלבום "The One" של Elton John.


42. דייוויד ניגן סולו במספר שירים מהאלבום "Ringo Rama" של Ringo Starr.


43. גילמור הוא טייס מנוסה וגם אספן של חלקי מטוסים.


44. הוא הקים את מוזיאון התעופה "Intrepid Aviation Museum", אך מכר אותו בשל ההתעסקות הרבה שגבה ממנו הניהול שהפך לעסק יותר מאשר לתחביב, כך לדבריו.


45. הוא הצליח להדביק גם את מייסון ורייט בחיידק התעופה ואפילו הכריח אותם לקחת שיעורי טיסה.


46. את השיר "Learning To Fly" מהאלבום "A Momentary Lapse of Reason" שיצא בשנת 1987, כתב גילמור בעקבות אהבתו לתעופה.


47. גילמור דובר ארבע שפות: אנגלית, גרמנית, צרפתית ואיטלקית.


48. גילמור העיד שעד היום יש לו פחד במה, במיוחד בהופעות קטנות ואינטימיות יותר.


49. גילמור מנגן בכלים רבים. בנוסף לגיטרה הוא מנגן גם בבס, קלידים, בנג'ו, מנדולינה, מפוחית, פדאל סטיל, סקסופון ואפילו תופים.


50. הוא למד לנגן בסקסופון רק בשנות החמישים לחייו. הוא לקח שיעורי נגינה יחד עם בנו.


51. גילמור מנגן על בס בארבעה שירים של "פינק פלויד": "Fat Old Sun", "Pigs (Three Different Ones)", "Sheep" ו- "Hey You".


52. הוא אספן גיטרות כפייתי. בבעלותו היו יותר מ- 100 גיטרות שונות. ביוני 2019 הוציא גילמור את אוסף הגיטרות הפרטי שלו למכירה בבית המכירות הפומביות "כריסטי", בסכום פנטסטי של למעלה מ- 21 מיליון דולרים ושבר מספר שיאי גינס. תוכלו לקרוא עוד על כך כאן.


53. בשנת 1996 נכנס גילמור להיכל התהילה של הרוקנרול יחד עם "פינק פלויד".


54. בנובמבר 2003 הוא קיבל את תואר האבירות הבריטי.


55. בשנת 2005 הוא הוכתר כמפקד במסדר המצוין ביותר של האימפריה הבריטית.


56. באותה שנה הוא התאחד עם ווטרס ויתר חבריו ל"פינק פלויד" למופע איחוד חד פעמי במסגרת מופע ההתרמה של בוב גלדוף: "Live8".


57. גילמור הוא פילנתרופ ידוע. הוא תרם מיליוני דולרים לעמותות סיוע שונות, קרנות לחקר הסרטן, ארגונים למען חיות וארגוני איכות סביבה שונים.


58. ביום הולדתו ה- 60, בשנת 2006, הוציא גילמור את אלבום הסולו השלישי שלו, שנקרא "On An Island". באלבום משתתפים בין היתר Rick Wright, Graham Nash ו- David Crosby.


59. בשנת 2015 הוציא גילמור את אלבום הסולו הרביעי שלו: "Rattle That "Lock". קרוסבי ונאש השתתפו גם באלבום זה ובנוסף להם התארחו באלבום בנו של גילמור גבריאל, הגיטריסט פיל מנזנרה, רוברט ווייט והבסיסט הישראלי ירון סתווי.


60. בחודש יולי 2020 הוציא גילמור שיר ראשון מזה 5 שנים. גילמור כתב את השיר כדי ללוות את ספר האודיו "A Theatre For Dreamers", אותו הוציאה לאור אשתו, Polly Samson. תוכלו לקרוא עוד על כך כאן.


61. ב- 7 לאפריל 2022 הוציא שיר חדש בשם "Hey Hey Rise Up" תחת המותג "Pink Floyd", הכולל שיתוף פעולה בין Nick Mason והמוזיקאי האוקראיני Andriy Khlyvnyuk מלהקת "Boombox"


62. גילמור נישא פעמיים ויש לו שמונה ילדים. הוא אתאיסט ואינו מאמין בחיים אחרי המוות.


63. הוא מדורג במקום ה- 14 ברשימת הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של המגזין "רולינג סטון".


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


עריכה לשונית: אורי ענבי/Ori Anabi

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page