top of page

Dolores O'Riordan

היום נספר לכם על הזמרת והיוצרת האירית Dolores O'Riordan המוכרת מלהקת "The Cranberries":

(Photo: XAVI TORRENT)


1. היא נולדה באירלנד ב- 6 לספטמבר 1971 והלכה לעולמה ב-15 לינואר 2018.


2. היא בת הזקונים מבין 7 אחים ואחיות.


3. היא למדה בבית ספר דתי וכבר בגיל 7 סגל בית הספר זיהה את כשרון השירה שלה. בגיל 12 היא נעמדה על אחד השולחנות של בית הספר והכריזה בקול את שמה ואת כוונותיה להיות רוק סטארית.


4. מגיל 8 עד 12 היא עברה התעללות מינית ע"י מקורב שעד היום לא ידועה זהותו. השיר "Fee Fi Fo" מהאלבום הרביעי של להקתה מדבר על הנושא.


5. במהלך 6 השנים בהן למדה בבית הספר Laurel Hill היא ניגנה כמעט כל יום על הפסנתר במסדרון בית הספר כששאר התלמידים יושבים סביבה.


6. בגיל 17 היא למדה לנגן בגיטרה והחליפה את הופעות הפסנתר בבית הספר, בגיטרה, כשהיא מופיעה לבדה מול כולם.

(Photo: DONNA SANTISI)


7. אימה של דלורוס לחצה עליה להיות נזירה או להמשיך ללימודים אקדמיים אך דולורס רצתה להיות זמרת ובגיל 18 היא ברחה מהבית יחד עם בן זוגה וחיה כמעט שנה וחצי בעוני מוחלט על מנת לרדוף אחרי חלומה.


8. בשנת 1989 להקה בשם The Cranberry Saw Us באותה העיר של דולורס חיפשה סולן. מאחר והסולן של הלהקה, קווין, החליט שהוא עוזב, והוא הכיר את דולורס הוא הציע לה את התפקיד.


9. דולורס הגיע לאודישן לקחה קלטת אינסטרומנטלית של חומרי הלהקה ואחרי זמן קצר חזרה עם טקסטים ושירה. כשהיא שרה את השיר "Linger" היא היממה את חברי הלהקה ומיד קיבלה את התפקיד.

(Photo: The Cranberries)


10. הלהקה הייתה מורכבת מ- Mike Hogan על הבס, Noel Hogan על הגיטרה, Fergal Lawler המתופף ודולורס. מיד לאחר מכן הלהקה שינתה את שמה ל- The Cranberry והוציאה EP עם שלושה שירים בשם "Nothing Left At All"


11. הדמו הוא זה שיצר את הניצוץ של הלהקה והעניק לה חשיפה גדולה בתעשיית המוסיקה ותחנות הרדיו בבריטניה


12. האלבום הראשון של ה"חמוציות" יצא ב-1993 ונקרא "Everybody Else Is Doing It, So Why Can't We?" הוא נכתב ע"י דולורס ומייק. האלבום הגיע למקום הראשון בבריטניה ובאירלנד.


13. האלבום השני "No Need to Argue" יצא ב-1994 והיה האלבום המצליח ביותר של הלהקה עם השיר המפורסם ביותר של הלהקה "Zombie". שנה לאחר מכן שברה הלהקה את שיא המכירות של להקה אירית בארה"ב מאז הצלחתה של להקת U2.



14. האלבום השלישי "To the Faithful Departed" יצא ב-1996 וכמו ששמו מרמז, הוא הוקדש לשני אנשים חשובים ללהקה. האחד הוא המנהל שלהם מתחילת הדרך Denny Cordell והשני הוא סבא של דולורס, שניהם הלכו לעולמם באותה השנה.


15. האלבום הרביעי של הלהקה "Bury the Hatchet" יצא ב-1999 ושיקף חוויות שעברה דולורס בשלוש השנים שקדמו לאלבום, לידתו של בנה הראשון וההתמודדות עם תופעות של לחץ וחרדה.


16. האלבום החמישי "Wake Up and Smell the Coffee" שיצא ב-2001 היה האחרון לפני שהלהקה לקחה הפסקה/פרידה שנמשכה עד לשנת 2009.

(Photo: Jess Baumung)


17. בשנת 2004 השתתפה דולורס בפסקול של הסרט האיטלקי Evilenko בו היא כתבה והקליטה מספר שירים


18. דולורס הוזמנה והופיעה מספר פעמים במהלך התקופה בקונצרטים בותיקן ונפגשה עם 2 אפיפיורים שונים.


19. בשנת 2007 הוציאה דולורס את אלבום הסולו הראשון שלה "Are You Listening?" ויצאה לסיבוב הופעות לקידום האלבום במועדונים ואולמות קטנים באירופה וארה"ב


20. אלבומה השני של דולורס "No Baggage" יצא בשנת 2009. היא אמנם זכתה בפרס EBBA שמוענק לאמנים שפורצים את גבולות מדינתם, אך אלבומי הסולו שלה לא נחלו הצלחה גדולה, לא בבריטניה ולא באירלנד.



21. בינואר 2009 קיבלה דולורס אות כבוד מאוניברסיטת Philosophical Society (Trinity College, Dublin) והזמינה את ה"חמוציות" להופיע בטקס.


22. הופעה זו החלה שרשרת של הופעות איחוד של הלהקה, כולל הופעה מיוחדת בעיר הולדתם Limerick שהתקיימה 15 שנה לאחר הופעתם האחרונה שם.


23. בשנת 2012, 10 שנים לאחר האלבום האחרון של הלהקה, הוציאה את אלבומה השישי "Roses". למרות שהוקלטו לאלבום 18 שירים, רק 11 מהם ראו אור באלבום.


24. בשנת 2014 הצטרפה דולורס לדיג'י Olé Koretsky ולנגן הבס של הסמית' Andy Rourke ויחד הם יצרו את ההרכב האלטרנטיבי D.A.R.K. הם הוציאו אלבום יחיד ב-2016 בשם "Science Agrees".



25. בשנת 2017 הוציאו ה"חמוציות" אלבום אקוסטי מיוחד שהוקלט עם ה- Irish Chamber Orchestra וכלל 10 שירים ישנים של הלהקה בביצועים אקוסטיים ועוד 3 שירים חדשים.


26. הלהקה הכריזה על סיבוב הופעות מיוחד לתמיכת האלבום שכלל ליווי של תזמורת חיה אך מיד עם תחילת הסיבוב הוא הופסק בגלל בעיות רפואיות בהן לקתה דולורס.


27. מספר חודשים לארח מכן, ב-15 לינואר 2018 נמצאה דולורס ללא רוח חיים בבית מלון בלונדון. סיבת המוות שנקבעה הייתה טביעה באמבטיה כתוצאה משכרות.


28. לאחר מותה של דולורס החליטה הלהקה לקחת את החומרים שהוקלטו לפני מותה ולהוציא איתם את האלבום האחרון. באפריל 2019 יצא אלבומה האחרון של הלהקה בשם "In the End", השיר האחרון באלבום נושא את שם האלבום ומסמל את סופה של הלהקה.


30. בשנים האחרונות לפני מותה סבלה דולורס מהפרעה דו-קוטבית, אנורקסיה ובעיות גב קשות שהשפיעו על יכולתה לנהל חיים נורמליים וגם על יכולתה לשיר.

להאזנה לאלבום האחרון של הלהקה ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

599 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page