top of page

Don Airey

למרות שהוא מוכר כיום כחבר ב- "Deep Purple", ניתן לשמוע את נגינת הקלידים שלו בלמעלה משלוש מאות אלבומים (!!!), מה שממקם אותו כאחד המוזיקאים הכי מוקלטים בכל הזמנים.

(Photo: Flickr)


גבירותיי ורבותיי היום הגיע תורו של הקלידן האגדי Don Airey שהיה חלק מכל-כך הרבה הרכבים ותרם את הכישרון שלו לשורה ארוכה של אלבומי מופת. הנה כמה עובדות מעניינות עליו:


1. הוא נולד ב- Sunderland אנגליה ב- 21 ליוני 1948 בשם Donald Smith Airey.


2. הוא הושפע מאוד מאהבתו של אביו Norman Airey למוזיקה והחל לנגן בפסנתר כבר בגיל 3. כנער עבר Airey לכלי מקלדת נוספים ביניהם אורגן האמונד.


3. הוא אומנם למד מוזיקה קלאסית אבל התמקצע גם בסגנונות נוספים כמו כשהוא מופיע במועדונים מקומיים עם הרכבי רוק וג'אז.


4. הוא המשיך את השכלתו המוזיקלית באוניברסיטת "Nottingham" בה סיים לימודי תואר במוזיקה וקיבל גם דיפלומה מ- "The Royal Northern College of Music".


5. בשנת 1971 הסתובב בעולם כשהוא מנגן על ספינות שייט, לאפריקה, ארה"ב והמזרח הרחוק.


6. ההופעה הראשונה הגדולה שלו בהרכב רוק היתה עם Cozy Powell, אליו הצטרף בשנת 1974.


7. בשנת 1976 הצטרף דון להרכב הפיוז'ן "Colosseum II" והקליט איתם את האלבומים Strange New Flesh", "Electric Savage ו- "Wardance".


8. בהמשך דון הצטרף לזמן קצר ל- "Black Sabbath" וינגן קלידים באלבום "Never Say Die".


9. אחר כך הוא יענה לקריאה של Cozy Powell ויצטרף ל- "Rainbow". בה היה חבר 3 שנים ונטל חלק בין היתר באלבומים "Down to Earth" ו- "Difficult to Cure".


10. בשנת 1980, בסיומו של סיבוב ההופעות עם "Rainbow" דון נטל חלק אלבום "Blizzard Of Ozz" של Ozzy Osbourne ובין היתר יצר את האינטרו המופתי לשיר "Mr. Crowley".


11. דון יעלה על "הרכבת המטורפת" של אוזי ויישאר איתו עוד שלוש שנים, במהלכם ינגן Diary Of A Madman", "Speak of the Devil ו- "Bark At The Moon".


12. במהלך שנות ה-80 דון הפך לנגן סשנים מבוקש עבור אומנים רבים ובין היתר השתתף באלבומים "Out In The Fields" של Gary Moore ובאלבום "1987" של "Whitesnake".


13. בשנת 1987 הצטרף דון לסיבוב ההופעות של "Jethro Tull" באירופה ובארה"ב.


14. הוא עזב את "ג'טרו טול" בינואר 88' כדי להלחין את אלבום הסולו שלו "K2", שהוקלט עם Gary Moore ו- Cozy Powell. מאז שחרר איירי עוד 5 אלבומי אולפן במסגרת קריירת הסולו שלו.


15. בשנים 1989 ל-1991, חזר לעבוד עם Gary Moore ובין היתר ניגן בקלידיםושימש כמעבד באלבום "Still Got the Blues" שהפך לאלבום הבלוז הנמכר ביותר אי פעם.


16. בשנת 1991 הוא גם השתתף באלבום "Painkiller" של "ג'ודאס פריסט" ובהמשך גם באלבומים "Demolition" ו- "Nostradamus".


17. בשנת 1997 הוא עיבד וניצח על "Love Shine a Light" עבור "Katrina and the Waves" וסייע להם לזכות בתחרות האירוויזיון כנציגי בריטניה.


18. בשנת 2001 הגיעה ההזדמנות להצטרף ל- "Deep Purple". דון התייצב - בהתראה של יום - כדי להחליף את חברו Jon Lord לקראת סיבוב ההופעות של "דיפ פרפל".


19. מאז השתתף דון איירי בכל אלבומי האולפן של "דיפ פרפל" והוא ממשיך להופיע איתם עד היום ברחבי העולם.


20. כמו שכתבנו בתחילת הדברים, איירי השתתף בהקלטות של מאות אלבומים, בין היתר של האומנים הבאים: "ELO", Brian May, Bernie Marsden, Graham Bonnet, "Wishbone Ash" Tony Iommi, Bruce Dickinson, Uli Jon Roth, "UFO ועוד.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

88 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page