top of page
תמונת הסופר/תFaceOff - עימות חזיתי

Genesis - Seconds Out

ב- 14 לאוקטובר, 1977, "Genesis" הוציאה את אלבום ההופעה השני שלה "Seconds Out".



אלבום ההופעה הכפול הזה הוקלט בנקודת זמן מכרעת בהיסטוריה של "Genesis". רוב החומרים באלבום הוקלטו באולם Palais des Sports שבפריז, בין התאריכים 11-14 ביוני 1977, במהלך סיבוב ההופעות שנועד לקידום האלבום "Wind & Wuthering". יוצא מן הכלל הוא השיר "The Cinema Show", שהוקלט באולם אפולו שבגלזגו, סקוטלנד, במהלך סיבוב ההופעות "A Trick of the Tail" והוא השיר היחיד באלבום שכולל את Bill Bruford האגדי על התופים. ברופורד ליווה את הלהקה בהופעות למשך זמן קצר לפני שהמתופף Chester Thompson החליף אותו, מה שהופך את האלבום הזה לאלבום שכולל שלושה (!!) מתופפים. האלבום הזה הוא גם ההוצאה האחרונה של "Genesis" עם הגיטריסט Steve Hackett, אשר עזב את הלהקה במהלך תהליך המיקס של האלבום, מה שמעצים עוד יותר את החשיבות שלו בדיסקוגרפיה של "Genesis".


מבחינה מוזיקלית, "Seconds Out" מציג את היכולות הטכניות המדהימות של כל אחד מחברי הלהקה ואת יכולתה לשחזר את יצירות האולפן המורכבות שלה על הבמה. אמנם, האלבום כולל בעיקר שירים מתקופת Phil Collins כאשר 5 מתוך 12 השירים מקורם באלבומים "A Trick of the Tail" ו- "Wind & Wuthering", אבל הוא גם מייצג את רגעי השיא של תקופת Peter Gabriel. בתקופת הקלטת האלבום, Phil Collins כבר הצליח לבסס היטב את מעמדו כסולן הראשי של הלהקה, תוך שהוא מצליח להביא הן את גוון קולו הייחודי והן את התיפוף האנרגטי אל קדמת הבמה. ביצועיו של Phil Collins לשירים הגדולים מתקופת Peter Gabriel של הלהקה, כמו: "The Lamb Lies Down on Broadway", "I Know What I Like (In Your Wardrobe)" ו- "The Cinema Show", ממחישים את יכולתו להפוך את היצירות הקלאסיות הללו לשלו, תוך שמירה על האיכות המקורית והמהות הדרמטית שלהן.


יותר מזה, אנחנו סבורים שהשירה של Phil Collins תופסת את מרכז הבמה והיא אחת מגולות הכותרת של האלבום. למרות שהטווח הקולי של Phil Collins מעט יותר מצומצם מזה של Peter Gabriel, במיוחד בסים העמוקים ובטונים הנמוכים, הוא מוכיח שהוא יותר ממסוגל להיכנס לנעליו הגדולות של גבריאל. אך לא די בכך, למרות שחסרות לו האיכויות התיאטראליות של Peter Gabriel, הוא מצליח להכניס אנרגיה חדשה ורעננה לשירים הקלאסיים של הלהקה. דוגמא מצוינת היא הביצוע שלו באפוס "Supper's Ready" בן 24 הדקות, שלדעתנו הינו גולת הכותרת של האלבום כולו, שכן הוא מציג את היכולות המדהימות של קולינס, אשר מצליח למלא בצורה חלקה את התפקיד שגבריאל מילא פעם. קולינס מדגים כאן את יכולתו לצלוח את השינויים המורכבים של היצירה, תוך מעבר בין התפקידים ומצבי הרוח השונים שלה. הדקויות של Phil Collins במעבר בין האלמנטים הדרמטיים של השיר, יחד עם המנעד הרגשי שלו, מוכיחים לכל מי שהיה לו צל של ספק, לאיזה סולן מיומן הוא הצליח להפוך בתקופה הקצרה שמאז עזיבתו של גבריאל.


האלבום מלא ברגעי שיא רבים, ביניהם "Dance on a Volcano...", קטע הסיום של "The Musical Box" וכמובן "Firth of Fifth" האלמותי, שבו הלהקה מספקת ביצוע מדויק מבחינה טכנית, אך גם מענג ומרגש. עם זאת, ראוי לציין שגרסת הלייב חסרה את אינטרו הפסנתר האייקוני של Tony Banks שהושמט מהקלטת האולפן המקורית, וגם את סולו החליל של Peter Gabriel. למרות ההשמטות הללו, הביצוע שומר על התחושה המלכותית של השיר, המונעת על ידי עבודת הקלידים המדהימה של Tony Banks וכמובן סולו הגיטרה המטורף של Steve Hackett, אשר נותר כרגע השיא של השיר.


רצועות אחרות, כמו "Afterglow", "The Carpet Crawlers" ושיר הפתיחה "Squonk", מבוצעים בדייקנות וברגישות כאחד.


האלבום מסתיים עם "Los Endos" האינסטרומנטלי העוצמתי, שבו Phil Collins ו- Chester Thompson מבצעים דואט תופים דינמי, בולט שמהווה תצוגת תכלית של הסינכרון ההדוק בחטיבת הקצב של הלהקה.


באשר לבחירת השירים, הלהקה ידעה שזה יהיה בלתי אפשרי לדחוס את הסטליסט המלא לשני תקליטי ויניל, ולכן מספר קטעי מפתח נחתכו מרשימת השירים הסופית שנכנסה לאלבום, כולל "One for the Vine", "Eleventh Earl of Mar" שניהם מהאלבום "Wind & Wuthering", הקטע "Inside and Out" שיצא רק כמה שבועות לפני ההופעות במיני אלבום "Spot the Pigeon", והיצירה "The Knife" שחתמה חלק גדול מההופעות. למרות ההשמטות הללו, "Seconds Out" נותר מסמך תיעוד "חי" ומובהק של "Genesis" בתקופת המעבר שלהם מהרוק מתקדם לסאונד "ידידותי" יותר.


איכות ההפקה ב-"Seconds Out" מעולה במיוחד בהתחשב בתקופה בה יצא האלבום. היא מציעה צליל ברור ומאוזן שמדגיש את התרומה של השירה ושל כל אחד ואחד מכלי הנגינה. עבודת הגיטרה של Steve Hackett נבלעת אמנם לעיתים במיקס הכללי (למרבה הצער הלהקה דאגה לכך בהיעדרו), אך מוסיפה מרקם המשלים את עבודת הקלידים השופעת של Tony Banks ואת נגינת הבס היציבה ו שכבת הסאונד של גיטרת 12 המיתרים של Mike Rutherford.


במובנים רבים, "Seconds Out" משמש כרטרוספקטיבה של שנות הרוק המתקדם של "Genesis", אך בו זמנית הוא גם מצביע לעבר הכיוון העתידי שלה. למעשה, זה אלבום ההופעה הרשמי היחיד בו תוכלו להאזין ליצירות האייקוניות מהתקופה המתקדמת של הלהקה, מבוצעות בהופעה ובאיכות טובה (למעט "The Musical Box" שכלול גם באלבום "Genesis Live"). האלבום הזה מנציח את "ג'נסיס" בשיא תקופת הרוק המתקדם שלה, וממזג את התיאטרליות של עידן Peter Gabriel עם המוזיקאיות המהוקצעת יותר של תקופת Phil Collins. עם עזיבתו של Steve Hackett זמן קצר לאחר סיבוב ההופעות, הלהקה תתחיל את תהליך המעבר שלה לכיוון סאונד מסחרי יותר, תהליך שילך ויתגבר עד שיגיע לשיאו בראשית שנות השמונים.


למרות הרצועות שהושמטו, על-אף "גליצ'ים" קטנים בתהליך המיקס, "Seconds Out" נותר אלבום הופעה חיוני עבור מעריצי "Genesis". הוא מציע "תמונת מצב" של הלהקה האדירה הזאת, בשיא תקופת הרוק המתקדם שלה וברגע מרכזי בהיסטוריה שלה. זה אלבום עוצמתי ומרגש, אשר מגשר בין העבר והעתיד של "Genesis", ומציג את הכישרון המתמשך שיוביל את הלהקה הכל-כך אהובה עלינו לשלב הבא בקריירה שלה.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

35 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page