ב- 18 לנובמבר, "Genesis" הוציאה את אלבומה השישי "The Lamb Lies Down on Broadway".
האלבום "The Lamb Lies Down on Broadway" עומד כמגנום אופוס בקטלוג האדיר של "Genesis" וכאחד מאלבומי הקונספט השאפתניים ביותר בתולדות הרוק המתקדם. האלבום הכפול, עם הנרטיב רחב הידיים, נופי הסאונד העשירים והמוזיקליות המורכבת שלו, מסמן את שיתוף הפעולה האחרון של הלהקה עם Peter Gabriel כסונר שלה, אך גם מציג את המתח שעיצב את יצירתה. הסיפור הניסיוני והנושאים הסוריאליסטיים של האלבום דורשים תשומת לב והאזנה חוזרת. למעשה, בעוד שהאלבום כולל רגעים מוזיקליים מדהימים וסיפור נועז, אורכו המוגזם, העלילה הלא מובנת וחוסר האיזון בין תפקידי הכלים הופכים אותו להאזנה מאתגרת.
אלבום הקונספט הזה היה פרי מוחו הקדחתני של Peter Gabriel, ובמרכזו Rael, צעיר פורטוריקני מניו יורק. ההתעקשות של גבריאל לכתוב את כל המילים הביאה לנרטיב שהוא גם עמוק ואישי (בטח שמתם לב לדמיון בין ראל לגבריאל) וגם קשה לפענוח. אפילו גבריאל עצמו הודה מאוחר יותר שחלקים מהסיפור היו סתומים ובלתי מובנים.
ראל, הוא צעיר פורטריקני ממורמר בניו יורק, שיוצא למסע סוריאליסטי לאחר שהיה עד ל"כבש נשכבת בברודווי". הוא נמשך לתוך מציאות חלופית מוזרה, מתמודד עם אתגרים כמו להילכד במערה וחווה מפגשים הזויים עם יצורים גרוטסקיים כמו זה עם "The Lamia", שמפתה אותו ומתה לאחר שתיית דמו. לאורך הדרך, הוא משחזר רגעי מפתח מעברו, כולל חברות בכנופיה, החוויה המינית הראשונה שלו ומאבקים רגשיים שונים. הוא מחפש גאולה באמצעות הקרבה, כולל סירוס ותליה של איבר מינו על צווארו, ורודף אחרי המהות הקיומית שלו במורד נהר. הוא לפתע מבחין בחלון שדרכו הוא רואה את ביתו אבל במקום לחזור הביתה, Rael בוחר להציל את אחיו הטובע, ג'ון, רק כדי לגלות את פניו שלו עצמו בפניו של ג'ון. הזהות שלהם מיטשטשת, הוא רואה את הנוף שמסביב הולך ונעלם, שני הגופים מתמוססים, ורוחו של ראל מתמזגת עם היקום.
יצירת האלבום הייתה רצופת מתחים בין חברי הלהקה. ההתעקשות של Peter Gabriel לכתוב את כל המילים גרמה לחיכוכים, במיוחד כשהוא עזב באופן זמני את הפרויקט כדי לשתף פעולה עם הקולנוען William Friedkin ולבלות עם משפחתו. בינתיים, שאר חברי הלהקה כתבו את המוזיקה במהלך מספר ג'אם סשנים, כאשר הקלידן Tony Banks לוקח את ההובלה ברוב הלחנים והעיבודים. חוסר שיתוף הפעולה הזה ניכר בתוצר הסופי, שכן האלבום נשען בכבדות על הקלידים Tony Banks אשר שולטים בעיבודים ולעתים קרובות מאפילים על תפקידי הגיטרה של Mike Rutherford ו- Steve Hackett. חוסר האיזון הזה משקף את הדינמיקה הפחות שיתופית של יצירת האלבום הזה, כאשר חלק ניכר מהיצירה האינסטרומנטלית עוצבה על ידי ג'אם סשנים שגבריאל נעדר מהם.
ובכל זאת, יש באלבום הזה רגעים של זוהר טהור: "The Lamb Lies Down on Broadway" הוא פתיח עוצמתי עם אינטרו פסנתר סוחף, נגינת בס מופתית של Mike Rutherford וכשרון תיאטרלי שמטביע את המאזין בעולמו של ראל. "Fly on a Windshield" היא יצירה קולנועית מרתקת שבה Rael עטוף בתוך ענן אפל. זו רצועה שכוללת את אחד הרגעים הכי אטמוספריים באלבום, עם מבנה דרמטי שמובל על ידי הקלידים של Tony Banks ונגינת הגיטרה המדהימה של סטיב האקט. "In the Cage" כולל כמה מהעיבודים הדרמטיים והמורכבים ביותר של האלבום, כששוב, הקלידים של בנקס מובילים את השיר. "Back in N.Y.C." מציג את "ג'נסיס" מאמצת צליל אגרסיבי יותר מאשר ביצירות העבר שלה. "Carpet Crawlers" מציע הפוגה מרתקת יפה ומלודית, ומציגה את הכישרון של "Genesis" ליצר אווירה ערטילאית שתשתלב בליריקה. "The Chamber of 32 Doors" לוכד את המאבק הקיומי של Rael עם משקל רגשי שמומחש על-ידי נגינת הגיטרה של סטיב האקט. "Lilywhite Lilith" היא רצועה עוצמתית הבנויה על שני קטעי שירים, שנכתבו על ידי Phil Collins. היא בולטת במבנה הדינמי ובטקסטים המעוררים שלה, ומתארת את המפגש של Rael עם אישה עיוורת שמנחה אותו לזמן קצר לפני שהיא מותירה אותו לכוד במערה. "The Lamia" מתבלט בזכות הלחן המהפנט שלו. עם זאת, האלבום מתקשה לשמור על המומנטום שלו לאורך כל 94 הדקות. יש בו לא מעט קטעים ניסיוניים, כמו “The Waiting Room", "Silent Sorrow in Empty Boats", "Ravine שמרגישים כמו "פילרים" ממש לא חיוניים למהלך העלילה, מה שגורם לחשוב האם הם נוצרו רק כדי לאפשר לגבריאל להחליף דמויות לכשהיצירה תעלה על הבמה.
לסיכום, "The Lamb Lies Down on Broadway" הוא ללא ספק אלבום נועז ושאפתני, שמציע רגעים של זוהר וכמה מהשירים האייקוניים ביותר של "Genesis". עם זאת, אורכו, העלילה הבלתי מובנת, חוסר האחידות ברמת השירים וחוסר האיזון בין כלי הנגינה השונים מונעים ממנו למצות את מלוא הפוטנציאל הגלום בו.
להאזנה: Spotify, Apple Music
אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!
"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט
Comments