top of page
תמונת הסופר/תFaceOff - עימות חזיתי

Jane's Addiction - Ritual de lo Habitual

האלבום "Ritual de lo Habitual" של "Jane's Addiction", שוחרר ב- 21 לאוגוסט 1990.



זה אלבומה השני (או השלישי) של הלהקה וכבר נסביר.


את אלבומה הראשון הקליטה "Jane's Addiction" בהופעה חיה שנערכה ב- 26 לינואר 1987 במועדון "Roxy Theatre" המיתולוגי, בעלות של 4,000 דולר בלבד. באוגוסט 1988 שחררה הלהקה את אלבומה השני, שהינו למעשה אלבום האולפן הראשון שלה - "Nothing's Shocking". האלבום זכה לשבחים רבים ואף נכנס לרשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין ה"רולינג סטון". מה שאומר שהאלבום נושא הסיקור הוא אלבומה השלישי, אך מדובר באלבום האולפן השני שלה.


האלבום "Ritual de lo Habitual" עורר סנסציה גדולה בסצינת האלטרנטיב וגרר תגובות מהללות של הקהל והמבקרים. הוא נכנס לרשימת 500 האלבומים הגדולים של כל הזמנים וכן לרשימת 1001 אלבומים שאתה צריך לשמוע לפני מותך.


זה האלבום הנמכר ביותר של הלהקה אשר כבר בחודש הראשון מכר למעלה מ- 500,000 עותקים, מספר מדהים בהתחשב בעובדה שבאותה תקופה היה מדובר במוזיקת שוליים.


מדובר באלבום מוטרף! אין שום דרך אחרת לתאר את זה. שילוב סגנונות שונים ומגוונים מהארד רוק, דרך אלטרנטיבי, ו- Fאנק-מטאל ועד לפסיכדליה, פרוגרסיב ואפילו מוזיקת כלייזמרים, עם רצועות שנעות בין 3 דקות ועד כאלה שעוברות את רף 10 הדקות.


זהו ללא ספק אחד מהאלבומים הראשונים שבשנות ה- 90 היו אחראים להביא את האלטרנטיב למרכז ולהפוך אותם למיינסטרים. כן, כן, לפני "Nevermind" של "נירוונה", לפני "Ten" של "פרל ג'אם", האלבום הזה יצר אפקט פרפר שהחל תהליך של שינוי מהותי בתעשיית המוזיקה, MTV, רדיו, הופעות, סרטים ואפילו אופנה, בקנה מידה עולמי.


הלהקה שצמחה בסצינת ההארד רוק של לוס אנג'לס בתקופת השיא של ההייר מטאל הצליחה לעשות את הבלתי יאומן ולהתחבב על קהלים שונים אשר עד אותה תקופה לא דיברו באותה שפה. הם חיברו בין סצינת ההארד רוק וההבי מטאל, חובבי הפאנק הקשוח ואפילו את החבר'ה "ההיפים על טריפים", הסטלנים, היחפים והזרוקים של פנינת החוף המערבי, ובכך תרמו לשינוי שוק המוזיקה באותה תקופה.

האלבום מחולק לשני חלקים. חציו הראשון כולל 5 שירים קצרים שלכאורה אין כל קשר ביניהם, בעוד החלק השני כולל 4 רצועות ארוכות יותר על גבול הפסיכדליה והפרוגרסיב, אשר הוקדשו כולן ל- Xiola Blue - חברתו לשעבר של הזמר Perry Farrell אשר מתה ממנת יתר של הירואין בשנת 1987 והיא בת 19 בלבד.


מצד אחד, האלבום כולל שירים מקפיצים וקצביים, בניהם שניים מה"להיטים" הגדולים של הלהקה.


שיר הפתיחה והסינגל הראשון "Stop!" אשר נכתב עוד בשנת 1986, ובו Perry Farrell פונה לעולם לעצור את הרס הטבע והסביבה. סולו ה- wah-wah שלו זיכה את Dave Navarro במקום ה- 20 ברשימת סולואי ה- wah-wah הגדולים בכל הזמנים של מגזין "Guitar World". ולמי שתהה מה הבחורה מדקלמת בספרדית בתחילת השיר, אז היא מציגה את "Jane's Addiction" באופן הבא:


“Ladies and Gentlemen, we have more influence over your children than you do. But we love them. Born and raised in Los Angeles… Jane’s Addiction!“


"להיט" אדיר נוסף מהאלבום הוא "Been Caught Stealing" אשר בילה 4 שבועות במקום הראשון במצעד המיינסטרים של בילבורד. למי שתהה הכלב הנובח במהלך השיר היה כלבו של Perry Farrell שהתרוצץ באולפן. השיר הזה נמצא ברשימת 500 השירים שעיצבו את הרוק, של היכל התהילה של הרוקנרול.


קטע נוסף שמשתייך לקבוצה זו של השירים הינו "No One's Leaving" אותו Perry Farrell כתב על אחותו שנזרקה מהבית רק בשל העובדה שיצאה עם בחור אפרו-אמריקאי.


מצד שני, ניתן למצוא כאן קטעים יותר ארוכים ו"סטלניים" של פסיכדליה על גבול האקספרימנטאל, כמו "Three Days" הנפרס על פני 10:48 דקות ומחולק לשלושה חלקים שעוסקים במוות ובתחיית המתים. פארל טען שהשיר שמוקדש לחברתו Xiola Blue נכתב לפני מותה, והוא מתאר שלושה ימים של סקס וסמים בחברתם של Xiola ובת הזוג שלו דאז Casey Niccoli. הסולו של Dave Navarro בשיר הזה נכנס לרשימת 100 הסולואים הגדולים בכל הזמנים של מגזים Guitar World. שיר מעניין נוסף העונה לאותה קטגוריה, הינו "Of Course" שנפרש על פני למעלה מ- 7 דקות וכולל נגינת כינור "כלייזמרי".


הזמר Perry Farrell עיצב את עטיפת האלבום ואף פיסל את הדמויות של הגבר ושתי הנשים, כולם במערומיהם. העטיפה באה לתאר סצינה מאותם שלושה ימי סקס וסמים עליהם מבוסס השיר "Three Days".


העטיפה כמובן גררה ביקורת חריפה ולכן הלהקה הוציאה סידרה נוספת מהאלבום עם עטיפה לבנה ונקיה. בגבב האלבום הופיע מסר מפרי פארל אשר כתב את המילים הבאות:


“Hitler’s syphilis-ridden dreams almost came true. How could it happen? By taking control of the media. An entire country was led by a lunatic… We must protect our First Amendment, before sick dreams become law. Nobody made fun of Hitler??!”


לסיכום, האלבום הזה היה שונה, אחר ייחודי. קטליזטור מוזיקלי מעוצב להפליא שהניח את הזרעים לפריצה הגדולה של הרוק האלטרנטיבי של שנות ה- 90.


כמה מצער שדווקא אז בשנת 1991, אחרי שפתחה את הדלת ללהקות שוליים רבות אחרות שבאו בעקבותיה וכשהלהקה בשיא ההצלחה והפופולריות שלה, "Jane's Addiction" מתפרקת ומפנה את הבמה לענקיות הגראנג' והאלטרנטיב שכבש את שוק המוזיקה בסערה.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

230 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page