top of page

Jeff Beck - Truth

ב- 29 ליולי, 1968 (בארה"ב), וב- 4 לאוקטובר, 1968 (בבריטניה), הוציא Jeff Beck את אלבום הסולו הראשון שלו "Truth".



האלבום "Truth" הוא יצירה מכוננת שמציגה את הגישה החדשנית של Jeff Beck למוזיקה המבוססת על גיטרה חשמלית. האלבום ששוחרר כחצי שנה לפני אלבום הבכורה של "Led Zeppelin" עומד כאבן דרך בהתפתחות הבלוז רוק, הרוק הכבד ואפילו ההבי מטאל המוקדם.


האלבום הזה הציג את הכישרונות של Rod Stewart בשירה, Micky Waller (שניגנה עם John Mayall's Bluesbreakers) בתופים, ו- Ronnie Wood (שמאוחר יותר יצטרף ל"רולינג סטונס") בבס, כחברי Jeff Beck" Group". אבל האלבום כולל הרבה יותר מוזיקאים ידועים, בין היתר חברי "לד זפלין" לעתיד, Jimmy Page ו- John Paul Jones, מתופף "The Who" קית' מון, ניקי הופקינס, איינסלי דנבר ועוד, חלקם לא קיבלו אפילו קרדיט בעטיפת האלבום.


לאחר שעזב את "The Yardbirds" בסוף 1966, הוציא ג'ף בק שלושה סינגלים שזכו להצלחה במצעד הבריטי, בשניים מהם הוא היה הסולן. הסינגלים הללו כללו צדדי A עם אוריינטציה של פופ וצדדי B מבוססי בלוז, כשהאחרונים מבינהם רומזים על הכיוון המוזיקלי אותו בק יאמץ במלואו עם "Truth". מלבד "Beck's Bolero" שהולחן על ידי Jimmy Page והוקלט במאי 1966, הקלטת האלבום הזה נמשכה ארבעה ימים בלבד בחודש מאי 1968, והולידה תשע רצועות אקלקטיות, חלקן הקטן יצירות מקוריות ורובן גרסאות כיסוי מאוד יצירתיות.


האלבום נפתח עם "Shapes of Things", ואנחנו מיד מתוודעים לפרשנות המיוחדת של בק לשיר של ה- "Yardbirds", אשר מביאה פתיחה בטון עוצמתי לאלבום הזה. אם אתם מעוניינים לשרטט קו היסטורי של התפתחות המוזיקה, אז השיר הזה היה אחד מהרגעים שבהם הבלוז רוק התחיל לשנות את פניו לכיוון הארד רוק. הוא כולל תיפוף בולט ועוצמתי של Micky Waller, נגינת בס כבדה של Ronnie Wood וצליל גיטרה מלא דיסטורשן (האזינו לאקורד הכוח ב-1:45) עם חוד פסיכדלי שמונע על ידי הנגינה החדשנית של בק.


הסאונד והוויב הזה ימשיכו לאורך כל האלבום, ברצועות כמו הבלוז רוק הכבד - Let Me Love You" שבוודאי הושפע מלהקת "Cream", העיבוד לשיר של ווילי דיקסון "You Shook Me" שחצי שנה לאחר מכן העיבוד שלו יועתק לאלבום הבכורה ""Led Zeppelin"" למורת רוחו של בק, ו-"I Ain't Superstitious" של Howlin' Wolf (שדיקסון כתב) ואפילו "Megadeth" יבצעו לו גרסת כיסוי באלבום "Peace Sells... But Who's Buying" משנת 1986.


למרות שהאלבום הזה מבוסס ברובו על גרסאות כיסוי, הפרשנות והחדשנות של בק הספיקו כדי להפוך אותו לאלבום מהותי בהתפתחות הבלוז רוק להארד רוק ולהבי מטאל. למעשה, ניתן למצוא כאן רק שלושה יצירות מקוריות שנזקפו לזכות "ג'פרי רוד" (שם בדוי לבק וסטיוארט), אבל אפילו הן לא ממש "מקוריות" אלא נוצרו בהשראת אמנים אחרים: "Let Me Love You" (בהשראת באדי גאי), "Rock My Plimsoul" ו- "Blues Deluxe" (שניהם משירי B.B. King), האחרון כולל נגינת פסנתר מרשימה של Nicky Hopkins והקלטת קהל שנועדה לחקות הופעה חיה, בחירה הפקתית שבק יצטער עליה מאוחר יותר.


האלבום כולל גם גירסאות כיסוי של "Ol' Man River" מאת ג'רום קרן, "Greensleeves" המסורתי, "Morning Dew" של בוני דובסון, "You Shook Me" של ווילי דיקסון ו- "I Ain't Superstitious" של Howlin' Wolf (שדיקסון כתב).


אפשר לומר שהפנינה ה"טהורה" היחידה באלבום היא "Beck's Bolero", רצועה אינסטרומנטלית שהוקלטה בסשן שונה, שנתיים לפני ההקלטות של "Truth", בהשתתפות Jimmy Page (שגם כתב אותה), John Paul Jones, Keith Moon ו- Nicky Hopkins. הקטע הזה מבליט את הצד הניסיוני של בק ומבשר את צליל הרוק הכבד שלימים יגדיר את "Led Zeppelin".


(Photo: Chris Walter)


האלבום "Truth" עומד עד היום כאלבום מרכזי בתולדות הרוק. הוא מציג את עבודת הגיטרה החלוצית של Jeff Beck ואת הכישרון האדיר של חבריו ללהקה. השילוב החדשני של בלוז ורוק עם צליל כבר ומתכתי יוביל את הדרך למחקרים מוזיקליים עתידיים, ויחזק את המוניטין של בק כאחד הגיטריסטים המובילים בז'אנר. האלבום הזה הוא לא רק עדות לאמנות ולחזון של בק, אלא גם להשפעה המכרעת על התפתחות הבלוז רוק, ההארד רוק וההבי מטאל המוקדם, ובכך תרומתו לעיצוב עתיד מוזיקת ​​הרוק.


עם יציאתו זכה האלבום לשבחי המבקרים. אל קופר ממגזין ה"רולינג סטון" הכתיר אותו כ"קלאסי", והשווה אותו לאלבום מופת אחר - "Blues Breakers with Eric Clapton" משנת 1966. הוא שיבח את ההופעה האנרגטית של להקת הליווי של ג'ף בק שקיבלה את הכינוי "Jeff Beck Group".


מגזין "Classic Rock" דירג את "Truth" במקום השמיני ברשימת 30 אלבומי הבלוז רוק הבריטיים הגדולים ביותר, והדגיש את תפקידו בביסוס הסאונד של הז'אנר. Tom Scholz מלהקת "Boston" ציין אותו כאלבום האהוב עליו, והדגיש את השפעתו המתמשכת. גיטריסט הבלוז Joe Bonamassa ביצע גרסאות כיסוי למספר רצועות מהאלבום, עדות נוספת להשפעתו המתמשכת עשורים רבים לאחר יציאתו.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarios


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page