top of page

Kim Thayil

הגיטריסט המוביל של הלהקה האיקונית "Soundgarden", הוא יותר מסתם מאסטרו על מיתרים. המסע שלו במוזיקה דומה לרכבת הרים קולית השזורה באנקדוטות אישיות שהופכות את הסיפור שלו לייחודי באמת.


(Photo: Mauricio Santana)


= נולד בסיאטל, וושינגטון ב-4 בספטמבר. הוא גדל בסביבה מגוונת מבחינה תרבותית, וטיפח תשוקה למוזיקה בגיל צעיר, בהשראת החשיפה שלו לז'אנרים שונים.


= אמו הייתה מורה למוזיקה שלימדה פסנתר באקדמיה המלכותית למוזיקה. אביו סיים תואר בהנדסה כימית, קיבל תעסוקה בשיקגו ועבר לשם עם משפחתו.


= הוא למד לנגן בגיטרה כשהיה בן 12, כשבאותה תקופה הוא גם התחיל לכתוב טקסטים לשירים.


= בשנת 1977, הקים את הלהקה הראשונה שלו "Bozo and the Pinheads", להקת פאנק רוק. הם ביצעו גם שירים מקוריים (שכתב תאייל) וגם קאברים ("Sex Pistols", "Devo" וה-"Ramones"). ההופעה הראשונה שלהם הייתה בתחרות כשרונות צעירים בבית הספר מול כ-500 איש.


= בשנת 1980 הוא ניגן בגיטרה בלהקת פוסט-פאנק בשם "Identity Crisis", שהוציאה EP בשם "Pretty Feet".


= תאייל פגש את Hiro Yamamoto בתיכון Rich East. הוא סיים, יחד עם הירו, את לימודיו בבית הספר התיכון ב-1979, אותו בית ספר שבו סיים Bruce Pavitt (מייסד הלייבל Sub-Pop) שנתיים קודם לכן.


= הוא וימאמוטו החליטו לעבור לאולימפיה, וושינגטון, כדי ללמוד ב-The Evergreen State College, אבל הם לא הצליחו למצוא עבודה והחליטו לחזור לסיאטל. שם, תאייל הרוויח כסף כ-DJ עבור KCMU והשיג תואר בפילוסופיה באוניברסיטת וושינגטון.


(Photo: Wikimedia)


= תאייל החל להתערבב בסצנות הפאנק והבי מטאל המתפתחות של סיאטל. ההשפעות המוקדמות שלו כוללות להקות כמו "Black Sabbath", "Led Zeppelin", ולהקות פאנק כמו "Ramones".


= בסיאטל השניים נפגשו עם הזמר/מתופף Chris Cornell. כריס וימאמוטו הקימו להקת קאברים בשם "Shemps" שהופיעה ברחבי סיאטל בשנת 1983. לאחר זמן מה יאמאמוטו עזב את הלהקה והוחלף על ידי תאייל. קורנל וימאמוטו נשארו בקשר, ואחרי שה"Shemps" התפרקו קורנל וימאמוטו התחילו לנגן יחד שוב, ולבסוף הצטרף אליהם תאייל.


= בשנת 1984 הקימו השלושה את להקת "Soundgarden" שכללה את קורנל (תופים ושירה), יאמאמוטו (בס), ותאייל (גיטרה). הלהקה קראה לעצמה על שם פסל מקטרת עם תעלת רוח בשם "Sound Garden".


(Photo: Jay Blakesburg)


= בשנת 1985 הלהקה גייסה את Scott Sundquist על תופים כדי לאפשר לקורנל להתרכז בשירה. הלהקה נדדה וניגנה במועדונים שונים עם ההרכב הזה במשך כשנה.


= ההקלטות הראשונות שלהם היו שלושה שירים "Heretic", "Tears to Forget" ו-"All Your Lies", שהופיעו באלבום האוסף של C/Z Records מ-1986 בשם "Deep Six". הוא כלל גם שירים של חלוצי הגראנג' "Green River", "Skin Yard", "Malfunkshun", ה"U-Men" וה-"Melvins".


= בשנת 1986, חברתו של קורנל דאז ואשתו לעתיד, Susan Silver החלה לנהל את "Soundgarden". באותה שנה, סקוט עזב את הלהקה כדי לבלות עם משפחתו והוחלף על ידי המתופף Matt Cameron של להקת "Skin Yard".


(Photo: vinylchapters.com)


= באחת ההופעות של "Soundgarden" נכח ג'ונתן פונמן (DJ KCMU) שהתרשם מאוד מהלהקה והציע לממן לה אלבום, אז תאייל הציע לו לחבור לברוס פאוויט. פונמן הציע לממן 20,000 דולר עבור Sub Pop, ולמעשה הפך אותה לחברת תקליטים מן המניין. "Soundgarden" חתמה עם Sub Pop, והלייבל הוציא ב-1987 את "Hunted Down" כסינגל הראשון של הלהקה.


= דרך Sub Pop, הלהקה הוציאה את "Screaming Life" ה- EP הראשון שלהם בשנת 1987 ואת "Fopp" ה- EP השני שלהם בשנת 1988, כאשר האלבום המאגד את שניהם יצא ב-1990. ה-EPs הללו יצרו באזז גדול מאוד סביב הלהקה והיא הפכה פופולרית מאוד בסיאטל.



= תאייל זכה לשבחים בזכות עבודת הגיטרה שלו, שהתאפיינה בדרך כלל בריפים כבדים, וצוטטה בין גיטריסטים גראנג' אחרים כבעלת השפעה וחלוצה של "הסאונד של סיאטל".


11. בשנת 1988 חתמה הלהקה עם הלייבל "SST Records" ושחררה את אלבום הבכורה שלה "Ultramega OK", האלבום יצר חשיפה עצומה ללהקה ואפילו העניק לה מועמדות לפרס הגראמי. כתוצאה מכך היא חתמה עם הלייבל הגדול A&M Records והייתה ללהקה הראשונה מסצנת הגראנג' בסיאטל שחתמה על חוזה תקליטים עם לייבל גדול.


12. בשנת 1989 שחררה הלהקה את אלבומה השני "Louder Than Love". באלבום הזה הציגה לראשונה סאונדגרדן את חתימת הזמן המיוחדת שלה (מקצב שלא מסודר לפי 4 תיבות רגיל) ולקחה צעד אחד קדימה לכיוון המטאל. זהו האלבום הראשון שלהם שנכנס למצעד הבילבורד 200 וזהו גם האלבום האחרון של הירו עם הלהקה שהוחלף ע"י הבסיסט Ben Shepherd.



14. עוד באותה שנה כשסצנת הגראנג' כבר הופכת ללהיט התורן בארה"ב ודקה לפני שהיא פורצת לשאר העולם שיחררה הלהקה את האלבום השלישי שלה "Badmotorfinger". עם סינגלים כמו "Jesus Christ Pose", "Outshined" ו- "Rusty Cage" ועם מועמדות לפרס גראמי, האלבום הפך להיות אחד המצליחים של הלהקה שהביא אותה למיינסטרים והיה ההכנה להצלחה של האלבום הבא.



16. בשנת 1994 שחררה הלהקה את אלבומה הרביעי "Superunknown". הוא נחשב לאלבום הפריצה והמצליח ביותר של הלהקה שהגיע הישר למקום הראשון בבילבורד 200 והוציא סינגלים כמו: "Spoonman", "The Day I Tried to Live", "Black Hole Sun", "My Wave ו-"Fell on Black Days". האלבום היה מועמד לשלושה פרסי גראמי וזכה בשניים.


17. בשנת 1996 שחררה הלהקה את אלבומה החמישי "Down on the Upside". באלבום הזה התרחקה הלהקה משורשיה הגראנג'ים והתנסתה בכיוונים מוסיקליים אחרים, פחות הובלה של הריפים ויותר כלי נגינה אחרים עם צלילים אקוסטיים. האלבום לא זכה להצלחה כמו קודמו ועם סינגלים כמו: Pretty Noose, "Burden in My Hand", "Blow Up "the Outside World ו- Ty Cobb/Rhinosaur.


(Photo: soundgardenworld.com)


= תאייל הצטרף לזמר Johnny Cash, לבסיסט Krist Novoselic מ"נירוונה" ולמתופף Sean Kinney מ"אליס אין צ'יינס" לקאבר ל-"Time of the Preacher" של ווילי נלסון, המופיע באלבום המחווה "Twisted Willie", שיצא בינואר 1996.


= לאחר סיבוב ההופעות לקידום האלבום "Down On the Upside", החלו חילוקי דעות בין חברי הלהקה, בעיקר בין קורנל לתאייל. קורנל רצה להמשיך לנוע מהסגנון הכבד והמחוספס לכיוונים אחרים ותאייל התנגד לרעיון. ב-1997 כבר לא ניתן היה לגשר על הפערים ואחת מחמשת הלהקות הגדולות של הגראנג' התפרקה.



= בשנת 1999, תאיל הקים להקת פאנק, בשם "No WTO Combo", עם Jello Biafra ("Dead Kennedys"), קריסט נובוסליץ' ("נירוונה") וג'ינה מיינוול ("Sweet 75"). הלהקה הוקמה כדי לחגוג ולקדם את פעילות המחאה נגד ועידת השרים של WTO שהתקיימה ב-30 בנובמבר 1999. זו היתה ההופעה החיה הראשונה של תאייל מאז הפרוק של "Soundgarden". ההופעה הוקלטה על ידי מארק קייבנר ונערכה על ידי מפיק "סאונדגארדן" ג'ק אנדינו; היא שוחררה כאלבום "Live from the Battle in Seattle" במאי 2000.



= באותה שנה הוא משתף פעולה עם קורנל באלבום הסולו שלו "Euphoria Morning", ותורם לשיר "Can't Change Me".


= בשנת 2003, מגזין "רולינג סטון" ממקם את תאייל במקום ה-100 ברשימת "100 הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים"


= בשנת 2004, תאייל ניגן באלבום "Probot", פרויקט הצד של Dave Grohl. הוא הופיע בשירים "Ice Cold Man" ו"Sweet Dreams."


= בשנת 2006 הוא שיתף פעולה עם להקת המוזיקה הניסיוני היפנית "Boris" ולהקת הרחפנים האמריקאית "Sunn O)))" באלבום "Altar".


= בשנת 2009, תאייל הופיע יחד עם מאט קמרון ובן שפרד בסיאטל ב- Crocodile Cafe יחד להקתו של Tom Morello, להקת "The Nightwatchman". זו הייתה הפעם הראשונה שהשלושה ניגנו יחד בפומבי מאז פירוק הלהקה ב-1997.


= בשנת 2010 לאחר 12 שנות הפסקה להקת "Soundgarden" התאחדה מחדש. השיר הראשון שיצא לאחר האיחוד היה "Live to Rise" שהוקלט ב-2012 במיוחד עבור הסרט "Avengers".


= בסוף שנת 2012 יצא אלבומה השישי והאחרון של סאונדגרדן  "King Animal", י 16 שנה לאחר יציאת האלבום החמישי. מתוך האלבום יצאו שלושה סינגלים: "Been Away Too Long", "By Crooked Steps" ו-"Halfway There". כל חברי הלהקה הרגישו שהאלבום הזה הוא המשך ישיר ל- "Down on the Upside" כאילו עברו רק שנה/שנתיים מהאלבום.



= אלבום שביעי תוכנן לצאת, אולם לאחר מותו של קורנל, הלהקה בחרה להתפרק. קיימת אי ודאות לגבי מעמדו של האלבום השביעי, שכן חברי הלהקה עובדים על השלמת ההקלטות עם השירה של קורנל, אך הם עומדים בפני עיכובים. נכון לעכשיו, עדיין לא ברור אם ומתי האלבום ייצא.


= בשנת 2018 הצטרף תאייל ל-"MC50", סיבוב הופעות ל-50 שנה עבור "MC5", כגיטריסט סיבוב הופעות.


= בשנת 2020, תאייל ניגן סולו גיטרה בשיר "The Firebird" עבור להקת פיוז'ן ג'אז, "Barret Martin Group".


= בשנת 2021, תאייל ניגן בגיטרה מובילה ומאט קמרון ניגן בתופים בשיר, "Only Love Can Save Me Now", באלבום "Death By Rock And Roll" של להקת "The Pretty Reckless".


= בדצמבר 2020, תאייל, נובוסליק, ג'ניפר ג'ונסון, ג'יליאן ריי, ג'ף פילדר ובן סמית' ביצעו את השיר "Drone" במחווה של מוזיאון סיאטל לתרבות הפופ ל-"Alice in Chains".



= בשנת 2021, תאייל הופיע באלבום הכפול "Hushed and Grim" של להקת "Mastodon" בו הוא ניגן בגיטרה מובילה בשיר "Had It All".


= בשנת 2021, תאייל, יחד עם קמרון, נובוסליק, הגיטריסט בובה דופרי והסולנים ג'ניפר ג'ונסון וג'יליאן ריי, הקימו את להקת "3rd Secret". אלבום הבכורה שלהם שנשא את שם הלהקה, אותו הקליטו עם המפיק ג'ק אנדינו, יצא באפריל 2022. הלהקה גם הופיעה במוזיאון לתרבות הפופ בסיאטל.



= תאייל ממשיך לשתף פעולה עם אמנים רבים ושונים בספקטרום המוזיקלי ואנו בטוחים שנמשיך לשמוע את המוזיקה שלו או את ההשפעות שלו.


= דבר אחד בטוח, לעולם, לעולם לא נשכח את צליל הזמזום המעוות של הגיטרה שלו שחרך בעוצמה את אצטדיון בלומפילד בתל אביב בשנת 2014. הד הגיטרה שלו עדיין מהדהד בראשנו גם היום.


 אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

תגובות


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page