ב- 19 לנובמבר, 1982 "Led Zeppelin" הוציאה את האלבום "Coda".
זהו אלבום האולפן התשיעי והאחרון - ואלבום האוסף הראשון של "Led Zeppelin"' אשר יצא שנתיים לאחר מותו הטראגי של John Bonham והפירוק של הלהקה שבא בעקבותיו.
"קודה" הוא קטע שמסיים יצירה מוזיקלית, ולכן השם הזה נבחר ככותרת האלבום.
האלבום המקורי מכיל אוסף של שמונה רצועות אאוטייק וקטעי הופעה שונים, שהוקלטו במהלך 12 שנות הקריירה של הלהקה, ולא ראו אור לפני כן. הוא מציע למעריצים הזדמנות להחזיק בחומרים הפחות מוכרים של הלהקה, תוך מתן הצצה רטרוספקטיבית לאבולוציה הסגנונית שעברה הלהקה במהלך שנות פעילותה.
הגיטריסט Jimmy Page הסביר את המניע מאחורי שחרור האלבום, ככזה הקשור לפופולריות של הקלטות הבוטלג הלא רשמיות של "לד זפלין":
"קודה שוחרר, בעיקרון, כי היו כל כך הרבה דברים בחוץ. חשבנו, טוב, אם יש כל כך הרבה עניין, אז אנחנו יכולים להוציא את שאר הקלטות האולפן שלנו החוצה'".
אמנם, אין מדובר באלבום אולפן מגובש של הלהקה, אבל גם אם הוא לא מגיע לשיאים של האלבומים הקלאסיים שלהם, "Coda" כסוג של מחווה לכישרון והיצירתיות העצומים של "לד זפלין".
האלבום נפתח עם "We're Gonna Groove" (live)" והופעה עוצמתית ועתירת אנרגיה. השיר הזה שנכתב במקור על ידי James Bethea ו- Ben E. King בשנת 1960, מציג את "זפלין" במיטבה על הבמה. השיר הוקלט במקור עבור האלבום "Led Zeppelin II", והוא ממחיש את התיפוף הדינמי והעוצמתי של John Bonham ואת עבודת הגיטרה הלוהטת של Jimmy Page, מה שהופך אותו לאינטרו מלהיב לאלבום. לא פלא שהלהקה נהגה לפתוח איתו את הופעותיה בראשית שנת 1970. Poor Tom" (outtake)" מגיע מיד לאחר מכן עם כקטע פולק אקוסטי שהוקלט במהלך הסשנים של "Led Zeppelin III", השיר מדגיש את הצד הרך יותר של הלהקה בהשראת הבלוז. השירה ונגינת המפוחית המייבבת של Robert Plant והדשדוש הזריז של בונהאם על התופים הופכים אותו לאחת הפנינים באלבום. I Can't Quit You Baby" (Soundcheck Recording)" הוקלט למעשה בהופעה חיה בשנת 1970 ולא במהלך סאונצ'ר כפי שנרשם. הקלאסיקה הזו של Willie Dixon מדגישה את הזיקה המוקדמת של "זפלין" לג'אמים גולמיים בסגנון הבלוז. הסולואים של פייג' וההגשה הנלהבת של פלאנט מעוררים נוסטלגיה לשנים המעצבות שלהם. Walter's Walk" (Outtake)" הוקלט במהלך הסשנים של "Houses of the Holy". הרצועה המטלטלת הזו משלבת תיפוף קצבי ונגינת גיטרה סיחפת עם השירה הכריזמטית של פלאנט. השיר הזה התחילה כקטע אלתור של הלהקה במהלך השיר "Dazed and Confused" בהופעות הלהקה.
הצד השני של הויניל נפתח עם Ozone Baby" (outtake)". שיר רוקיסטי ושובב הלקוח מהסשנים של האלבום "In Through The Out Door", עם ריפים מדבקים, נגינת בס מופתית ואווירה אופטימית. Darlene" (outtake)" הוא קטע בסגנון בוגי מונע על-ידי נגינת הפסנתר של John Paul Jones המשקפת את הרבגוניות של "זפלין". גם הקטע הזה הוקלט במהלך הסשנים לאלבום "In Through The Out Door". כמובן ש- John Paul Jones זורח כאן על הקלידים, בעוד שהתיפוף של John Bonham מוסיף גרוב יציב, שיוצר הרגשה רעננה וגם נוסטלגית. "Bonzo’s Montreux" הוא סולו תופים שהוקלט על ידי John Bonham בשנת 1976 עם תוספת אפקטים של Jimmy Page. הקטע הזה משמש כמחווה לכישוריו של בנוהאם אשר אין שני להם. Wearing and Tearing" (outtake)" סוגר את האלבום באנרגיה זועמת בהשראת הפאנק. הוא הוקלט בשנת 1978 במהלך מהפכת הפאנק, ומוכיח ש"זפלין" לא פחדה לאמץ את הנוף המוזיקלי המשתנה של סוף שנות ה-70.
מעניין לציין שמהדורת האלבום משנת 1993 כוללת ארבע רצועות נוספות. "Baby Come On Home" (אאוטייק מהסשנים לאלבום "Led Zeppelin"), "Travelling Riverside Blues" (live), "White Summer/Black Mountain Side" (live) ו-"Hey, Hey, What Can I Do" (B-סייד של הסינגל "Immigrant Song").
מהדורת הסופר דלוקס היוקרתית משנת 2015 כוללת חומרי בונוס נוספים המכילים טייקים אלטרנטיביים ושירים שלא פורסמו בעבר כמו: "If It Keeps On Raining" (מיקס לשיר "When the Levee Breaks"), "Sugar Mama" (אאוטייק מהסשנים לאלבום "Led Zeppelin"), "Four Hands" ("Four Sticks", עם בומביי אורקסטרה), "St. Tristan's Sword" (אאוטייק מהאלבום "Led Zeppelin III"), ו- "Desire" (מיקס לשיר "The Wanton Song") ועוד.
האלבום "Coda" מציג לנו "טלאים" של חומרים מנקודות שונות בקריירה של "לד זפלין". ככזה, הוא חסר את השלמות של אלבומי האולפן של הלהקה. עם זאת, הוא מצליח לשמש עדות לרבגוניות של הלהקה ולשליטה שלה בז'אנרים שונים, מבלוז ופולק ועד הארד רוק. כפי שמרמז שמו, "קודה" הוא פרידה אחרונה מלהקה שהשפעתה ממשיכה לעצב את מוזיקת הרוק עד היום והוא משמש כאפילוג הולם לקריירה האגדית שלה.
להאזנה: Spotify, Apple Music
אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!
"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט
Comments