top of page
תמונת הסופר/תFaceOff - עימות חזיתי

Lynyrd Skynyrd – Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd

ב- 13 לאוגוסט, 1973 "Lynyrd Skynyrd's" הוציאו את אלבום הבכורה שלהם "Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd".



אלבום הבכורה של "Lynyrd Skynyrd" בעל השם המוזר "Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd" הוא יצירת מופת בז'אנר ה- Southern Rock, אשר הניח את הבסיס למורשת המתמשכת של הלהקה. האלבום, שיצא בשנת 1973, משקף בצורה מושלמת את האנרגיה הגולמית של הלהקה. הוא ממזג בין בלוז, רוק וקאנטרי לתוך סאונד מובהק שיהפוך לשם נרדף לז'אנר ה- Southern Rock.


החל מהריף הפותח של "I Ain't the One", האלבום משדר עוצמה וביטחון עצמי שמרגישים מרדניים מחד, אך גם נטועים עמוק במסורת מאידך. השיר מציג לנו את מתקפת ה- Twin Guitar של Gary Rossington ו- Allen Collins, מגובה בחטיבת הקצב היציבה של הבסיסט Ed King והמתופף Bob Burns. השירה של Ronnie Van Zant היא גם מלנכולית ועגומה אך גם מרגשת ומלאת נשמה, והיא מצליחה לשקף היטב את מילות השיר שמדברות על אורח חיים "דרומי" מחוספס.


מעניין לציין ש- Ed King, לשעבר גיטריסט "Strawberry Alarm Clock", הובא בתחילה כדי להחליף את הבסיסט Leon Wilkeson עזב את הלהקה זמן קצר לפני ההקלטות. עם זאת, ככל שהסשנים התקדמו, הסולן Ronnie Van Zant הרגיש שקינג יתאים יותר כגיטריסט. לכן, ואן זאנט שכנע את ווילקסון להצטרף מחדש ללהקה, ובכך איפשר לקינג לעבור לגיטרה מובילה. ההחלטה הזו השלימה את ההרכב האייקוני של "לינירד סקינירד" שנודע כ- "Three Guitar Army", עם קינג, אלן קולינס וגארי רוסינגטון. Leon Wilkeson הצטרף מחדש ללהקה בזמן, כך שהוא מופיע על עטיפת האלבום.


אחת הרצועות הבולטות, "Tuesday's Gone", היא בלדה מרהיבה ביופיה שעומדת בניגוד לקצוות המחוספסים יותר של האלבום. הלחן המלנכולי והמילים הנוגות חושפים צד פגיע יותר של הלהקה, כאשר קולו של Van Zant מעביר תחושה עמוקה של געגוע. התוספת בנגינת המלוטרון של Al Kooper פשוט מבריקה. היא מוסיפה שכבה של מלנכוליה, והופכת את השיר לאחד הרגעים הבלתי נשכחים באלבום. Kooper הוא זה שהמפיק את האלבום והוא תורם גם בס, קולות רקע, מנדולינה, בייס דרום, אורגן ומלוטרון לאלבום.


כמובן, ששום דיון על "Pronounced" לא יהיה שלם בלי להזכיר את "Free Bird", רצועת הסיום האפית של האלבום אשר הפכה לאחד ההמנונים האייקוניים ביותר של הרוק. המבנה האיטי של השיר המוביל לסולו גיטרה מפוצץ, מציג את התעוזה המוזיקלית של הלהקה ומבסס את מקומה בתולדות הרוק. משחק הגומלין של הגיטרות בין רוסינגטון וקולינס באאוטרו הארוך של השיר הוא לא פחות מאייקוני. הוא לוכד את הרוח שתגדיר את ההופעות החיות של הלהקה. "Free Bird" הוא ללא ספק קלאסיקת רוק בעלת השפעה רגשית ותרבותית, במיוחד הסוף האינסטרומנטלי המפורסם שלה, לאורך ארבע הדקות האחרונות של השיר. השיר שבמקור נצתח על יותר מתשע דקות, זכה לגרסת רדיו קצרה יותר שסייעה להפוך אותו ללהיט. המילים עוסקות בגבר שאינו יכול להתחייב למערכת יחסים, בהשראת שאלה שחברתו של הגיטריסט Allen Collins שאלה אותו במהלך ויכוח. למרות שרבים האמינו שהשיר הוא מחווה ל- Duane Allman המנוח, הוא נכתב למעשה לפני מותו, אך לא פעם הלהקה הקדישה לו את השיר במהלך הופעותיה.



השיר "Simple Man" הוא עוד גולת כותרת של האלבום. שיר ישיר ונוגע ללב שמהדהד עם מסר של ענווה וחוסן. העיבוד המופשט של הרצועה מאפשר למילים של Van Zant לתפוס את מרכז הבמה, ומציע לכולנו עצה נצחית לחיים, שעדיין נכונה לכולנו. השיר נכתב על ידי Ronnie Van Zant ו- Gary Rossington זמן קצר לאחר מותם של סבתו של ואן זאנט ואמו של רוסינגטון. הם יצרו את השיר תוך כשעה, תוך שהם שואבים השראה מהעצות שיקיריהם נתנו להם. השיר קיבל גרסאות כיסוי על ידי אמנים רבים כמו "Shinedown" ו-"Deftones".


האלבום כולל גם את "Gimme Three Steps" קטע בסגנון Boogie-woogie שמספר סיפור אמיתי והומוריסטי בו מככב הסולן Ronnie Van Zant. כאשר ואן זאנט היה בסביבות גיל 18, הוא השתמש בתעודת זהות מזויפת כדי להיכנס לבר בו רקד עם בחורה בשם לינדה. החבר הזועם שלה התעמת איתו וואן זאנט היה בטוח שהוא הולך לשלוף עליו אקדח. ואן זאנט ביקש הזדמנות לצאת בשלום, ואמר, "Just gimme a few steps." הוא נמלט במהירות למשאית שבה המתינו חברי הלהקה גארי רוסינגטון ואלן קולינס. השלושה כתבו את השיר עוד באותו לילה.


האלבום כולל גם את "Things Goin' On", שיר "טעון" פוליטית שמתייחס לסוגיות חברתיות בעין חדה וביקורתית. השיר משלב נושאי כתיבה עמוקים עם גרוב קליל ובכך ממחיש את היכולת של הלהקה להתמודד עם נושאים רציניים מבלי לאבד את תחושת הכיף הדרומית.


ויש כאן גם את "Poison Whisky" שמתייחס לסכנות של "אלכוהוליזם", קצת אירוני בהתחשב בהיסטוריה של הלהקה... השיר מתייחס למותג הוויסקי הפופולרי Johnny Walker. מעניין שגרסה אקוסטית של השיר, אותה שר Johnny Van Zant, מופיעה באלבום "Endangered Species".


האלבום "Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd" הוא ללא ספק אלבום בכורה מגובש להפליא שלוכד את המהות של הסאונד, הסגנון והרוח של "Lynyrd Skynyrd". האלבום האייקוני הזה הכין את הבמה להצלחתה העתידית של הלהקה, והציג לעולם קבוצת מוזיקאים מוכשרת שתמשיך להפוך לאחד הכוחות המשפיעים ביותר במוזיקת ​​הרוק. גם אחרי יותר מחמישה עשורים, האלבום נשאר כעדות אייקונית ואבן דרך של "הרוק הדרומי", ומהווה אלבום חובה לכל מי שמתעניין בז'אנר ובכלל.


עם שילוב של קטעי רוק מחוספסים, בלדות ממיסות לב והמנונים נצחיים, "Pronounced 'Lĕh-'nérd 'Skin-'nérd" הוא לא רק אלבום בכורה מצוין, הוא חוויה מוזיקלית מדהימה שממשיכה להדהד עד היום, ומוכיחה שהמורשת של "Lynyrd Skynyrd" נצחית. לא פלא שבשנת 2020, "רולינג סטון" דירגו את האלבום במקום ה- 381 ברשימת "500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים".


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page