top of page

Metallica - S&M2

ב- 28 לאוגוסט 2020 "Metallica" הוציאה לאור את אלבום ההופעה הכפול "S&M2".



כאשר "מטאליקה" התאחדה שוב עם "San Francisco Symphony" ליצירת "S&M2", המעריצים ידעו שהם צפויים לקבל משהו מיוחד. "S&M" המקורי משנת 1999 היה מיזוג פורץ דרך של מטאל ומוזיקה קלאסית אשר דחף את הגבולות של שני הז'אנרים, בעיקר בזכות החזון של Michael Kamen, המלחין והמנצח האגדי שתיזמר את שיתוף הפעולה הראשון. שני עשורים מאוחר יותר, "S&M2" הוא לא רק חזרה על ההצלחה הקודמת ההיא - זו אבולוציה נועזת שמשקפת את ההתפתחות של "מטאליקה" על פני השנים, ונותנת כבוד למורשת של Kamen תוך כדי בחינה וחקירת טריטוריות מוזיקליות חדשות. בדומה לקודמו, האלבום הזה הוא יצירת מופת מוזיקלית וויזואלית שחוזרת ומרחיבה את יצירות המקור של הלהקה עם סאונד עשיר ומלא יותר, סטליסט דינמי והפקת וידאו מהממת שמציגים את הלהקה במלוא תפארתה.


אי אפשר שלא להתייחס להשפעה של Michael Kamen על "S&M" המקורי. היכולת שלו למזג בצורה חלקה את האנרגיה הגולמית של "מטאליקה" עם הצלילים השופעים של תזמורת סימפונית מלאה, הייתה מהפכנית. העיבודים של Kamen העלו רצועות כמו "The Call of Ktulu" ו-"Nothing Else Matters" לגבהים חדשים, ויצרו חווית האזנה ייחודית ובלתי נשכחת. למרות ש- Michael Kamen הלך לעולמו ב-2003, רוחו ומורשתו מרחפים מעל "S&M2", כשהמנצחים Edwin Outwater ו- Michael Tilson Thomas ממלאים את מקומו. העיבודים החדשים, שמתבססים על יצירתו המקורית, מקבלים חיים משלהם, ומציגים כיצד מאמציו החלוציים ממשיכים להנחות את שיתוף הפעולה של "מטאליקה" עם הסימפוניה של סן פרנסיסקו.


האלבום נפתח בקטע הפתיחה המוכר מלפני שני עשורים, שעדיין מעביר לנו צמרמורת בעמוד השדרה, "The Ecstasy of Gold". הסימפוניה של סן פרנסיסקו מקבלת הפעם חיזוק מהקהל שמריע ושר את הלחן של הקטע האייקוני הזה, שעם השנים הפך לכל-כך מזוהה עם הלהקה. כבר מהתווים הראשונים של "The Call of Ktulu", מורגשת הנוכחות המלאה והדינמית יותר של הסימפוניה. אם שתי הרצועות הללו היוו התנסות ראשונית ומרגשת ב-"S&M", אז ב- "S&M2" החזון של קיימן ממומש במלואו, כאשר התזמורת לא רק משלימה את הלהקה, אלא הופכת לחלק בלתי נפרד ממנה ומתמזגת אל תוך הלחן במלוא מובן המילה. איכות הצליל המשופרת ניכרת מיד, והיא נהנית מטכניקות הפקה מודרניות המאפשרות לכל תו, החל מהמיתרים העדינים ועד התופים הרועמים, לזרוח בבהירות קריסטלית. המיקס מאוזן יותר מההוצאה הקודמת, והוא מעניק איזון אופטימלי בין התזמורת ללהקה, ויוצר חווית האזנה מגובשת ועוצמתית העולה על המקור מכל הבחינות.



הסטליסט של "S&M2" היא גולת כותרת נוספת, שנקבעה בקפידה על-ידי הלהקה במטרה למזג קלאסיקות (שרובן היו ברשימת הסט שך "S&M"), עם חומרים חדשים יותר. בעוד שנכסי צאן ברזל כמו Master of Puppets", "One", "For Whom the Bell Tolls", "Nothing Else Matters ו-"Enter Sandman" שהופיעו ב- "S&M" המקורים חוזרים לבקר כאן שוב, הכללת שירים כמו "The Unforgiven III", "The Day That Never Comes" ו- "Moth into Flame" מרעננים את הסטליסט ומציגים את האבולוציה של "מטאליקה" לאורך השנים. לא רק שהשירים החדשים האלה משתלבים בצורה חלקה בתוך המסגרת התזמורתית, אלא שהם גם מדגימים את נכונות הלהקה לחקור טקסטורות רגשיות ומוזיקליות השונות מהמקור. כך לדוגמא, הסטליסט כולל את "All Within My Hands (Acoustic)" שהינו ביצוע אקוסטי ויפהפה לשיר מהאלבום "St. Anger", אשר מחייה את השיר מחדש ומציע למעריצים השקפה רחבה יותר על הדיסקוגרפיה של "מטאליקה". הפתעה גדולה נוספת ברשימת השירים היא "(Anesthesia) - Pulling Teeth" האינסטרומנטלי של Cliff Burton מהאלבום "Kill 'Em All" שמקבל כאן עיבוד סימפוני יפהפה ושומט לסתות.



ההשוואות בין "S&M" ו-"S&M2" חושפות עד כמה רחוק הגיעה "Metallica". אחד מהשינויים לטובה שראוי להתייחס אליהם הוא קולו של James Hetfield. האריה השואג הזה שבימיה הראשונים של הלהקה חש לא בטוח באשר ליכולות הווקאליות שלו ואפילו הזמין את John Bush לקחת את מקומו כזמר של הלהקה, פשוט מתעלה על עצמו ומצליח להעביר כל-כך הרבה רגש בשירה, במיוחד ב-"The Unforgiven III", רצועה שאפילו לא נוצרה כאשר ה-"S&M" המקורי הוקלט. זהו ללא ספק אחד הביצועים המרגשים של Hetfield כשהוא עומד חשוף ובלתי מוגן מול הקהל ללא הגיטרה שלו (נעיז להוסיף - כאילו היה עירום). שינוי נוסף לטובה מההוצאה הקודמת הם הסולואים של Kirk Hammett, אשר בהוצאה הנוכחית מצליחים לחתוך ולחדור דרך העיבודים התזמורתיים עם יותר דיוק ועומק, מאשר ב- "S&M". אבל אם תשאלו אותנו הקסם האמיתי של "S&M2" טמון דווקא בפרשנויות החדשות לרצועות הקלאסיות של "Metallica" כמו "Master of Puppets" ו-"One". אם ב-"S&M", השירים האלה היו מרגשים, אז ב-"S&M2", הם פשוט נשגבים. תפקידה של הסימפוניה התפתח מהוספת שכבות לשיר ליצירת אווירה שלמה - כזו שמעצימה את העוצמה והמורכבות של ההמנונים הכל-כך מוכרים.



אבל "S&M2" הוא יותר מסתם אלבום - הוא חווית מולטימדיה מלאה. גירסת הווידאו של המופע היא פשוט חובה לצפיה. הווידאו לוכד את האנרגיה והעוצמה של ההופעות החיות עם צילום מדהים מזוויות שונות ובאיכות פשוט מדהימה. יש בצילום ובבימוי עין חדה וירידה לפרטים, שגורמים לצופה להרגיש כאילו הוא חלק מההופעה המדהימה הזו, ולהרגיש את הקשר בין "מטאליקה", התזמורת והקהל. הסרט התיעודי הנלווה מספק הקשר נוסף, ומציע תובנות מאחורי הקלעים לגבי ההכנה והביצוע של האירוע המונומנטלי הזה. מבט מרתק על האופן שבו שני עולמות מוזיקליים נפרדים מתאחדים, שנותן למעריצים הערכה עמוקה יותר לתעוזה ולמאמץ הכרוכים בכך.


מה שבאמת מייחד את "S&M2" מקודמו, הוא הנכונות לפרוץ את הגבולות המוזיקליים, אפילו עוד יותר. הכללת הקטע הקלאסי "The Iron Foundry" של Alexander Mosolov הוא ללא ספק בחירה מבריקה ונועזת, שמציגה את המחויבות של "מטאליקה" לאתגר את עצמה ואת הקהל שלה. הבחירה הזו עומדת בניגוד מוחלט לאלבום מ-1999, שבו ההתמקדות הייתה בשזירת להיטי הלהקה עם עיבודים קלאסיים, כאן, שיתוף הפעולה מרגיש יותר הרפתקני וסימביוטי ומזכיר לנו בחירה נועזת לא פחות של "דיפ פרפל" ב- "Concerto for Group and Orchestra".


בעוד ש- "S&M" היה ניסוי נועז שתפס את העולם בהפתעה, "S&M2" הוא ניצחון גדול של הניסוי ופרספקטיבה על האופן בו הניסוי הזה התחיל. הביצועים הדוקים יותר, העיבודים מורכבים יותר, וההפקה הכוללת מעודנת ומאוזנת יותר. הסרט התיעודי מוסיף רבדים לחוויה, נותן לצופים הצצה לתהליך היצירה ולאתגרים העומדים בפניהם בדרך. ברור שבחלוף השנים חברי "מטאליקה" צמחו הן כמוזיקאים והן כמבצעים, והבגרות הזו באה לידי ביטוי בכל היבט של "S&M2".


לסיכום, "S&M2" הוא הישג מונומנטלי שעולה על גירסת המקור, כמעט בכל מובן. הסאונד הטהור של האלבום, הסטליסט המגוון (אם כי החסר כמה קלאסיקות בהשוואה ל-"S&M"), והפקת הווידאו המדהימה הופכים את "S&M2" לאלבום ווידאו חובה לכל מעריץ של "מטאליקה". בין אם אתם חיים מחדש את הקסם של "S&M" או מתוודעים למיזוג הייחודי הזה בפעם הראשונה, "S&M2" מספק מסע בלתי נשכח דרך הנופים מוזיקליים שבהם מטאל פוגש סימפוניה, ומחזק את המורשת של "מטאליקה" כחלוצים אמיתיים של הז'אנר.


להאזנה: Spotify, Apple Music


רשימת השירים:

CD 1 1. "The Ecstasy of Gold (Live)" 2. "The Call of Ktulu (Live)" 3. "For Whom the Bell Tolls (Live)" 4. "The Day That Never Comes (Live)" 5. "The Memory Remains (Live)" 6. "Confusion (Live)" 7. "Moth Into Flame (Live)" 8. "The Outlaw Torn (Live)" 9. "No Leaf Clover (Live)" 10. "Halo on Fire (Live)"

CD 2 1. "Intro to Scythian Suite (Live)" 2. "Scythian Suite, Opus 20 II: The Enemy God And The Dance Of The Dark Spirits (Live)" 3. "Intro to The Iron Foundry (Live)" 4. "The Iron Foundry, Opus 19 (Live)" 5. "The Unforgiven III (Live)" 6. "All Within My Hands (Live)" 7. "(Anesthesia) - Pulling Teeth (Live)" 8. "Wherever I May Roam (Live)" 9. "One (Live)" 10. "Master of Puppets (Live)" 11. "Nothing Else Matters (Live)" 12. "Enter Sandman (Live)"


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

210 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Commentaires


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page