ב- 13 באפריל 2000 הגישה מטאליקה תביעה נגד חברת שיתוף הקבצים "נאפסטר". מטאליקה טענה כי נאפסטר אשמה בהפרת זכויות יוצרים ובסחיטה, כהגדרתם בחוק Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act (החוק הפדרלי של ארצות הברית). התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בארה"ב במחוז צפון קליפורניה. מקרה זה הגיע לאחר תיק נוסף שהוגש נגד נאפסטר, על ידי חברת "A&M Records, Inc", שכללה 18 חברות תקליטים גדולות. אולם התביעה של מטאליקה הייתה המתוקשרת ביותר, מכיוון שבפעם הראשונה מדובר באמן שתבע חברת Peer to Peer. Lars Ulrich היה הפנים של מטאליקה באותה תביעה וכולנו מכירים את דרכיו המילוליות. הופעתו בתקשורת גרמה למטאליקה להראות כמו צבא הנמצא במסע צלב נגד מעריציה ומנסה לצוד את "הפושעים".
(Photo: Playvox.com)
עבור מי שלא יודע זאת, "Napster" הייתה החברה הפופולרית הראשונה לשיתוף קבצים בטכנולוגיית Peer-To-Peer, שהוקמה על ידי שון פאנינג, שהביא שיתוף מוסיקה מקודדת דיגיטלית כקבצי שמע MP3.
כך אנשים ברחבי העולם יכלו לחלוק את אוסף המוסיקה שלהם עם אחרים, בדיוק כמו שהחלפתם תקליטורים עם השכנים שלכם בעבר!
כל הסיפור התחיל כשמטאליקה שמעה את הדמו הלא גמור והלא ממוקסס שלהם לשיר "I Disappear" שהיה חלק מפסקול הסרט: "Mission Impossible II" בתחנות הרדיו ברחבי ארה"ב. מטאליקה שכרה חברת אינטרנט ועקבה אחר ההדלפה לקובץ ברשת שיתוף הקבצים peer-to-peer, לתדהמתם הם גילו כי כל קטלוג שירי הלהקה זמין להורדה בחינם. מטאליקה טענה כי "Napster" מאפשרת למשתמשים להחליף קבצי MP3 המוגנים בזכויות יוצרים.
אז "מטאליקה" כמו "מטאליקה" אמרה לעצמה, "אתם מתעסקים איתנו, אז אנחנו נתעסק איתכם" ומה שהתחיל כ"קרב רחוב" על פי דבריו של לארס, הפך מהר מאוד לפיאסקו גדול מימדים.
(Photo: Playvox.com)
במארס 2001, שופט בית המשפט המחוזי הפדרלי שפסק את המקרה הוציא צו לטובת "מטאליקה". הצו, הורה לנאפסטר ליצור פילטר בתוכנה תוך 72 שעות או להיסגר. נאפסטר נאלצה לחפש במערכת שלה ולהסיר את כל השירים המוגנים בזכויות יוצרים של מטאליקה.
אמנים אחרים, כולל "Dr. Dre", מספר חברות תקליטים ו- RIAA הגישו לאחר מכן תביעות משלהם שהובילו לסגירה של 230,142 חשבונות נאפסטר נוספים. נאפסטר הגיעה להסדר עם מטאליקה ו-"Dr. Dre" לאחר ש- AG BMG התעניינה ברכישת הזכויות על נאפסטר תמורת 94 מיליון דולר.
למרות שמטאליקה זכתה בתיק, היא איבדה רבים מהמעריצים שלה. המקרה הפך לאחד הכתמים השחורים של מטאליקה בהיסטוריה שלה. זה השפיע גם על ה-peer-to-peer שצנח באופן דרמטי לזמן מה אבל חזר חזק יותר וגדול יותר זמן קצר לאחר מכן. היו הרבה יותר תוכנות זמינות ויותר אנשים היוו חלק מהמערכת ההולכת וגדלה. אפילו נטען שמשתמשים שמורידים מוזיקה בחינם מוציאים יותר כסף על רכישת מוסיקה, מכיוון שהם יכולים להיחשף ולטעום יותר וריאציות מוסיקליות. בשנים האחרונות גברה האכיפה לצד עלייתם של שרותי הסטרימינג ולכן הטכנולוגיה והשימוש בה פחות פופולארית כבעבר.
אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!
"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט
Comments