top of page

Neil Young - Unplugged

זה אחד מאלבומי האנפלאגד האהובים עלינו, הוא שוחרר ב- 15 ליוני 1993 והוא חוגג היום יומהולדת.

אז בואו נספר קצת על אלבום ה- "Unplugged" של Neil Young.



לא רבים יודעים זאת, אבל האלבום "Unplugged" של ניל יאנג, כמעט ולא יצא לאור.


בחודש דצמבר 1992 נמצא ניל יאנג כחודש לאחר צאת אלבומו המצליח "Harvest Moon".


כשמאחוריו כבר 49 הופעות שהתקיימו במסגרת קידום אלבומו החדש, מתייצב ניל יאנג באולם אד סאליבן שבניו יורק בכדי להקליט מופע אקוסטי, כחלק מסדרת "Unplugged MTV".


אבל הפעם משהו לא עבד שם, הדברים לא זרמו, היו שגיאות, טעויות, שירים הופסקו ונוגנו מחדש, ולקהל המצומצם שנכח במקום היה ברור שניל יאנג לחלוטין לא מרוצה מהתוצאה.

בשלב מסוים ניל יאנג אפילו נטש את הבמה ועזב את אולם המופעים, כשהוא משוטט ברחובות מנהטן ומאחוריו אנשי צוות ההפקה ההמומים.


ניל יאנג התרצה לבסוף וחזר לבצע שני שירים אחרונים לפני שסיים סופית את המופע.

אין זה פלא שנוכח הנסיבות, סירב יאנג לאפשר לערוץ ה- MTV לשדר את המופע שהוקלט באותו היום.

אך ניל יאנג הותיק והמנוסה, לא נתן לערב אחד להעיב על הקריירה המפוארת שלו. הוא לא רצה להיזכר בצורה הזאת, ולמען האמת זה באמת לא הגיע לאמן הדגול הזה.


כחודשיים לאחר אותו מופע כושל, בתאריך 7/2/93, מגיע ניל יאנג לאולפני יוניברסל בלוס אנג'לס, עם להקת הליווי "Stray Gators" שעשתה איתו את האלבום המופתי "Harvest", בכדי להקליט מופע אנפלאגד נוסף, במסגרת סדרת ה- "MTV Unplugged".

והפעם הדברים נראים קצת אחרת. להקת הליווי משתלבת עם יאנג כמו יד לכפפה. ההופעה זורמת וקולחת, גם בקטעים הפחות מוכרים ואפילו ברגעי הסולו של יאנג, כאשר הלהקה לא מלווה אותו.

המופע נפתח עם "The Old Laughing Lady" – קטע מאלבום הבכורה שלו משנת 1969, בחירה אמיצה וקצת מוזרה לשיר פתיחה, בעיקר משום שמדובר בשיר פחות מוכר של יאנג.

מיד לאחר מכן עובר יאנג לשיר "Mr. Soul" של להקת האם "Buffalo Springfield". יאנג מעניק לנו ביצוע שונה מהותית מגירסת המקור. יותר איטי, אקוסטי ובליווי מפוחית.

הביצוע לשיר "World on a String" מאלבום המופת "Tonight's the Night", אולי איטי יותר, אבל עולה במובן מסוים על המקור, אולי בזכות התוספת של קטעי המפוחית שמוסיפים לו הרבה חן.

השיר "Pochahontas" מהאלבום "Rust Never Sleeps" אולי אינו שונה בהרבה מהגירסא המקורית, אך שוב איטי באופן משמעותי מהביצוע המקורי (5:05 בגירסת האנפלאגד לעומת 3:24 בגירסת האלבום).

השיר "Stringman" הוא אולי השיר הטוב ביותר באלבום, הרבה בזכות הפסנתר שמוסיף הרבה רגש לשיר, אך אולי גם בזכות העובדה שמדובר בשיר שלא שוחרר עד אז באף אחד מאלבומיו של יאנג.

הקטע "Like a Hurricane" הינו ללא ספק אחת ההפתעות הגדולות של האלבום. הביצוע לא קרוב אפילו לגירסת המקור המלוכלכת והחשמלית מהאלבום "American Stars 'N Bars". ניל יאנג מנגן פה על סוג של עוגב כנסיה שממצליח להעיף את השיר הזה 200 שנה אחורה בזמן, אך עדיין לשמור על הרלוונטיות שלו.

שבעה שירים לתוך האלבום ואנחנו נפגשים סוף סוף, לראשונה, ב"להיט" של יאנג מהאלבום "Harvest" - השיר "The Needle and the Damage Done". גם לאלבום המופתי משנת 1972 בחר יאנג לצרף דווקא גירסת לייב של השיר שהוקלטה בשנת 1971, כך שגירסת האנפלאגד מדויקת והמהוקצעת ככל שתהיה, אינה מפתיעה.

השיר השמיני באלבום הוא עוד אחד מרגעי השיא של יאנג בקריירה המפוארת שלו. "Helpless" הלקוח מאלבום המופת "Déjà Vu" שיאנג הוציא יחד עם קרוסבי, סטילס ונאש בשנת 1970, מקבל פה תוספת מענגת של פסנתר, מפוחית והרמוניות קוליות שמכניסות לגירסא הזו הרבה רגש.

כאן המקום לציין שהאלבום כולל 3 שירים מהאלבום ,"Harvest Moon" שיאנג שחרר 3 חודשים בלבד לפני הקלטת המופע. שיר הנושא, "Unknown Legend" ו- "From Hank to Hendrix", כולם בביצועים די קרובים לגירסת המקור, ככל הנראה מכוון שמדובר בשירים הכי חדשים בסט.

הפתעה נוספת באלבום היא השיר "Transformer Man", שהופיע לראשונה באלבום "Trans" המסונתז והידוע לשמצה, אשר מקבל כאן סוף סוף גירסא שעושה עמו צדק וללא ספק עולה על המקור.

משלימים את 14 רצועות האלבום "Look Out For My Love" מהאלבום "Comes a Time" ו- "Long May You Run" מאלבום הנושא את אותו השם של יאנג וחברו הטוב סטילס, שניהם בביצועים שאינם מחדשים כמעט דבר לעומת גרסאות המקור.

אין ספק שהניסיון השני של יאנג היה מוצלח בהרבה מקודמו. הופעת האנפלאגד שודרה כחודש לאחר מכן כחלק מסדרת "Unplugged MTV" וזכתה לביקורות טובות.


גם ניל יאנג היה מרוצה הפעם מהתוצאה, ולראיה, כשלושה חודשים בלבד לאחר ההופעה משחרר יאנג את האלבום "Unplugged", אשר מצטרף לרפרטואר האדיר של האמן הכל-כך מיוחד הזה.

סיפורו של האלבום הזה מלמד אותנו שגם לאמנים הגדולים ביותר, דינוזאורים וותיקים ומנוסים ככל שיהיו, יש לפעמים רגעים בהם הדברים קצת פחות מסתדרים. מוסר ההשכל מהסיפור הזה הוא שאסור אף פעם לוותר. גם אם חלילה מעדת, לא נורא. אסוף את השברים, קום ונסה שוב, כי מרבית הסיכויים שבפעם זה ילך טוב יותר.

להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page