top of page
תמונת הסופר/תFaceOff - עימות חזיתי

Opeth - Damnation

המלצת המערכת...


והפעם, "Damnation" - אלבום האולפן השביעי של להקת "Opeth", שיצא ב- 22 לאפריל 2003.


אז למי שלא מכיר, "Opeth" היא להקה שוודית שהוקמה בסטוקהולם בשנת 1995. הלהקה התחילה כלהקת דת' מטאל עם השפעות בלאק מטאל אבל עם השנים נכנסו ללהקה השפעות מתחום הפרוגרסיב והיא החלה משלבת בין ז'אנרים שונים כגון פרוגרסיב מטאל, דת' מטאל ורוק מתקדם קלאסי, ובין גראולינג וצלילי דיסטורשיין מנסרים מצד אחד, לצלילי גיטרה אקוסטית, מלוטרון ושירת Clean מצד שני.


המעבר של הלהקה לכיוון הרוק המתקדם החל לקבל תאוצה עם האלבום "Still Life" ששחררה הלהקה בשנת 1999 והתחזק עם האלבום שהינו אולי היצירה הכי שלמה של הלהקה "Blackwater Park", שם החל גם שיתוף הפעולה הפורה בין הלהקה לבין Steven Wilson המוכר לנו בין היתר מלהקת "Porcupine Tree", משיתוף הפעולה עם אביב גפן ב- "Blackfield" ועוד. ווילסון הפיק את האלבום, מנגן בגיטרה, בפסנתר ומלוטרון ומשתתף בשירת Clean בארבעה מתוך שירי האלבום. ווילסון גם כתב את מילות השיר "Death Whispered a Lullaby".


שיתוף הפעולה עם ווילסון הוביל כנראה את "Opeth" להעמיק עוד יותר אל כיוון הפרוגרסיב ולאחר שחרור האלבום "Blackwater Park" הודיעה הלהקה כי אלבומה הבא הולך להיות מיוחד. זה יהיה אלבום כפול חציו יהיה הכבד ביותר שלה בעוד שחציו השני יהיה שקט וללא קטעי דת' מטאל.


למרות שכל הפרויקט הוקלט כמקשה אחת במהלך שנת 2002, החליטה חברת התקליטים לפצל את הפרויקט לשני אלבומים שונים. הראשון והכבד ביותר של הלהקה - "Deliverance" שוחרר בשנת 2002, בעוד שהאלבום השקט ביותר שלה - "Damnation", נושא סיקורנו, שוחרר בשנת 2003, תוך שהוא מציג תפנית ושינוי מוזיקלי מהותי אצל "Opeth".


זה אלבום קסום ושקט, שופע בפסנתרים, גיטרות אקוסטיות וסולואים מחשמלים וממיסים. מיזוג של רגשות עמוקים שתורגמו למילים ותווים, אשר כל אחת ואחד מהם פשוט חודר ללב ולנשמה. ההשפעה של Steven Wilson האגדי מורגשת כאן היטב, הן בסגנון והן בהפקה.


זה האלבום הראשון של הלהקה שלא כולל בכלל שירת גראולינג. כל השירה כאן היא Clean עם המון עומק ורגש, שכנראה הושפעה ממותה של סבתו של הזמר, הגיטריסט והכותב העיקרי של הלהקה Mikael Åkerfeldt, בתאונת דרכים, בזמן העבודה על האלבום. אין באלבום הזה אפילו צליל מטאלי אחד והוא מושפע מאוד מהרוק המתקדם הקלאסי, עם צלילי מלוטרון מדהימים שזורקים אותנו 50 שנה אחורה לימי אלבום הבכורה של קינג קרימזון.


למרות שהאלבום סימן שינוי מהותי בצליל של הלהקה, הוא זכה להערכה ותשבחות בקרב מעריצי הלהקה והמבקרים השונים, תוך שהוא מזניק את הפופולריות של הלהקה קדימה.


מעניין לציין שהלהקה ליוותה את תהליך היצירה של שני האלבומים בסרט תיעודי שמצליח להכניס אותנו אל תוך האולפן וללמד אותנו על הקשיים, ההתלבטויות והשיקולים שמאחורי הכתיבה וההקלטה של שני האלבומים. ערכנו לכם פלייליסט של ששת חלקי הדוקומנטרי בקישור: כאן.


אתם מוזמנים להאזין לאלבום: Spotify, Apple Music.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

197 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page