top of page

Robert Fripp

הגאון המטורף Robert Fripp חוגג היום יומהולדת, ולכבוד המאורע ליקטנו לכם "על קצה המזלג" 27 עובדות מעניינות עליו:

(Photo: Steve Morley)


1. הוא נולד בדרום מזרח אנגליה ב- 16 למאי 1946.


2. בגיל 10 קיבל את הגיטרה הראשונה שלו במתנה מהוריו, והוא מספר שמיד ידע שהיא תשנה את החיים שלו.


3. הוא קיבל שיעורי גיטרה החל מגיל 11. היתה לו קליטה מאוד מהירה. בתחילה למד רוק, בגיל 13 כבר עבר לג'אז ובשנת 1961, כשהיה בן 15 בלבד הוא כבר הקים את להקתו הראשונה - "The Ravens".


4. בשנת 1965 הוא החל ללמוד כלכלה והיסטוריה בקולג' Bournemouth, שם פגש אומנים כמו Andy Summers, John Wetton ו- Greg Lake, שדרכו תצטלב איתם בהמשך הדרך.


5. בשנת 1967 הוא ענה למודעה בעיתון של האחים Peter ו- Michael Giles אשר חיפשו קלידן וזמר להרכב שהקימו. על אף שלא היה קלידן וגם לא זמר, הוא עבר את האודישן והשלושה הפכו לטריו Giles, Giles and Fripp אשר שחרר בשנת 1968 את האלבום "The Cheerful Insanity of Giles, Giles and Fripp".

(Photo: Progarchives.com)


6. האלבום נחל כישלון, ההרכב התפרק ופריפ יחד עם המתופף Michael Giles החלו לתכנן את הקמת ההרכב הבא. הם גייסו את Greg Lake, Peter Sinfield ו- Ian McDonald והקימו את "King Crimson" בשנת 1968.


7. אלבום הבכורה של ההרכב "In the Court of the Crimson King" שוחרר בשנת 1969 והוא היווה יצירת מופת מהפכנית אשר נחשבת בעיני רבים כיצירת הרוק המתקדם המשמעותית הראשונה.

(Photo: dgmlive.com)


8. רוברט פריפ ימשך להנהיג בטירופו ובגאונותו את קינג קרימזון במשך למעלה מחמישה עשורים, עד היום, כשהוא למעשה משמש כחבר הקבוע היחיד בלהקה.


9. יחד עם קרימזון שחרר פריפ 13 אלבומי אולפן, מהם אלבומי מאסטרפיס כמו אלבום הבכורה שהזכרנו, Lizard", Larks' Tongues in Aspic", "Red", ועוד.



10. במקביל לעבודתו עם קרימזון, החל פריפ לשתף פעולה עם אומנים נוספים. אחד משיתופי הפעולה הראשונים והבולטים היה עם להקת הרוק המתקדם "Van der Graaf Generator" כשהוא מתארח באלבומי המופת שלה "H to He, Who Am the Only One" משנת 1970 ו- "Pawn Hearts" משנת 1971.


11. שיתוף הפעולה הזה של פריפ עם "Van der Graaf" המשיך גם לקרירת הסולו של Peter Hammill והחל באלבום "Fools Mate" משנת 1971.


12. בשנת 1972 הוא החל לשמש גם כמפיק. אחת מההפקות הראשונות והידועות שלו היתה של אלבומה השני של להקת "Matching Mole" של Robert Wyatt ו- Dave Sinclair בשם - "Matching Mole's Little Red Record".


13. עוד באותה שנה, פריפ החל את שיתוף הפעולה שלו עם Brian Eno באלבום "No Pussyfooting" משנת 1972. שיתוף העולה הזה יימשך על פני שנות השבעים באלבומים כמו "Here Come the Warm Jets" ו- Another Green" World" ויחודש בשנות התשעים והאלפיים. העבודה עם אינו בראשית שנות השבעים הציגה ניסיונות של פריפ בטכניקות מוזיקליות שונות, בינהם "Frippertronics" - טכניקה בה נעשה שימוש בניגון בלופים של הקלטות טייפ.

(Photo: Soundcloud.com)


14. טכניקות הקלטה וכיוון גיטרה נוספות של פריפ אשר השפיעו על מפיקים ונגנים שונים, הינם "Soundscapes" שכוללת גם היא שימוש בלופים, ו- "New Standard Tuning" שכוללת כיוון הגיטרה בצורה לא סטנדרטית.


15. שיתוף פעולה משמעותי נוסף של פריפ החל בשנת 1977 באלבום הסולו הראשון של Peter Gabriel בו שימש גם כמפיק, והמשיך לאלבומי הסולו השני והשלישי מהשנים 1978 ו- 1980.


16. עוד שיתוף פעולה שהחל בשנת 1977 היה עם David Bowie. זה החל באלבום "Heroes" ונמשך עם האלבום "Scary Monsters (and Super Creeps)" משנת 1980.


17. במקביל, באותם שנים התארח פריפ באלבומים "Parallel Lines" של "Blondie" משנת 1979 ו- "Fear of Music" של ה- "Talking Heads".


18. שיתופי הפעולה האלה יחד עם השינוי שוק המוזיקה העולמי וירידת קרנו של הרוק המתקדם הביאו את פריפ לשנות פאזה לקראת שחרור אלבום הסולו הראשון שלו EXPOSURE משנת 1979. האלבום בו התארחו בין היתר Peter Hammill ו-Peter Gabriel, כלל בחלקו שירים קצרים ופחות מורכבים.


19. בשנת 1982 החל פריפ לעבוד יחד עם הגיטריסט וחברו מימי הקולג' Andy Summers, הידוע מלהקת Police. פריפ ניגן והפיק את האלבום "I Advance Masked". השניים המשיכו לשתף פולה באלבום "Bewitched" משנת 1984.


20. שיתוף פעולה מעניין נוסף של פריפ היה עם David Sylvian מלהקת Japan. זה החל עם האלבום המצויין "The First Day" משנת 1993.


21. בשנת 1993 שחרר פריפ יחד עם "King Crimson" את האלבום "Thrak" בו מנגנים בו זמנית שני הרכבים שונים של אותה להקה.


22. פריפ ימשיך להשתעשע עם הרעיון המבריק הזה, עם הופעות שיכללו מספר הרכבים של הלהקה, אשר לעיתים ימנו גם שלושה מתופפים על במה אחת.


22. בשנת 2004 הצטרף פריפ לגיטריסטים Joe Satriani ו- Steve Vai לסיבוב ההופעות של G3.


23. בשנת 2010 הוא תרם סולו גיטרה להרכב "Grinderman" של Nick Cave.


24. כמובן שרשימת שיתופי הפעולה של פריפ לא נגמרת ואלו שהזכרנו הינם על "קצה המזלג בלבד", הואיל והוא חתום על כ- 700 הוצאות רשמיות עם אמנים שונים.


25. פריפ נמצא במקום ה- 62 ברשימת 100 הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של מגזין "הרולינג סטון".


26. ההשפעה שלו על גיטריסטים ומפיקים עצומה והחל משנות השמונים הוא מעביר אותה לדורות הבאים גם באמצעות כיתת אמן המבוססת על לימוד נגינה בגיטרה חשמלית על בסיס טכניקת פריפרטרוניקס שפיתח. הוא גם התארח בארץ עם כיתה זו.


27. עם תחילת משבר הקורונה החלו פריפ ואשתו Toyah Willcox במסורת של סדרת קאברים משעשעים להעלאת המורל, המשוחררים מידי יום ראשון.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page