top of page

Steve Clark

הוא היה אחד מהכותבים העיקריים בלהקת "Def Leppard", בה היה גיטריסט, ובזכות יכולות הכתיבה שלו זכה אף לכינוי "The Riffmaster"


(Photo: Peter Still)


בואו נספר 30 עובדות על הגיטריסט והיוצר הכל-כך מוכשר Steve Clark שלעולם יישאר בן 30:


1. הוא נולד ב- 23 לאפריל 1960 בשם Stephen Maynard Clark, בשפילד, אנגליה.


2. כבר בגיל מאוד צעיר הוא הראה התעניינות גדולה במוזיקה. הוריו לקחו אותו להופעה של קליף ריצ'ארד כשהיה בן 6 בלבד.


3. אביו קנה לו את הגיטרה הראשונה כשהיה הבן 11, בתנאי שהוא ילמד לנגן על הכלי ברצינות.


4. סטיב אכן למד נגינה על גיטרה קלאסית במשך שנה לפני שהוא גילה את Jimmy Page ואת "לד זפלין" בתקליט ששמע בבית של חבר.


5. בעודו בבית הספר התיכון הוא ניגן בלהת קאברים שנקראה "Electric Chicken".


6. הוא פגש את Pete Willis הגיטריסט המייסד של "Def Leppard" בקולג'. פיט ראה את סטיב קורא ספר על גיטרות, שאל אותו אם הוא יודע לנגן והזמין אותו להגיע לאודישן בלהקה. סטיב לא הגיע.


7. בפעם השניה בה נפגשו וויליס וקלארק זה כבר היה בהופעה של "ג'ודאס פריסט". גם הזמר Joe Elliott היה שם ושניהם הזמינו את קלארק שוב להיבחן ללהקה. הפעם קלארק נענה.


8. אליוט סיפר שבאודישן קלארק ניגן את כל השיר "Free Bird" של "Lynyrd Skynyrd" מתחילתו ועד סופו באופן מדויק וללא ליווי. זה הספיק לו כדי להתקבל ללהקה והוא הפך לחבר רשמי בה בינואר 1978.

(Photo: Lorelei Shellist Runway RunAway TV)


9. וויליס ואליוט עשו את עסקת חייהם עם צירופו של קלארק. סטיב יהפוך לכותב העיקרי של הלהקה אשר יהיה אחרי ל- 90% מהיצירה בלהקה.


10. לא זו בלבד, אלא שקלארק יספק ללהקה כמה מהריפים היפים ביותר במה שנקרא "הגל החדש של ההבי מטאל הבריטי", באופן שזיכה אותו, ובצדק, בכינוי "The Riffmaster".


11. ואם בזה לא די, אז הוא גם חלק את הסולואים בכל שירי הלהקה עם הגיטריסט פיט וויליס ושר קולות רקע וסיפק הרמוניות ווקאליות לקולו של ג'ו אליוט.


12. בנובמבר 1978 נכנסה הלהקה להקליט את ה- EP הראשון שלה אשר שוחרר בינואר 1979, ונקרא The Def Leppard" E.P.". קלארק היה שותף לכתיבת כל השירים ואחראי לנגינת הסולואים ברוב המכריע של שירי המיני אלבום.


13. ההתעניינות של תחנות הרדיו בחבורת הנגנים הצעירים שמביאה הבי מטאל חדש ורענן לסצינה המקומית הביאו תוך זמן קצר להחתמת הלהקה על חוזה הקלטות עם חברת "Phonogram".


14. אלבום הבכורה של הלהקה שוחרר במרץ 1980 וזכה לביקורות מהללות. קלארק היה שותף לכתיבת 10 מתוך 11 משירי האלבום וגם היה אחראי לנגינת מרבית הסולואים באלבום, לרבות בשני הסינגלים "Hello America" ו- "Wasted".


15. הסיפור חזר על עצמו גם באלבומה השני והמצוין של הלהקה - "High 'n' Dry", אשר שוחרר ביולי 1981. קלארק היה שותף לכתיבת 8 מתוך 10 שירי האלבום ולנגינת הסולואים ברובם המכריע של השירים, ביניהם הסינגלים "Let It Go" ו- "Bringin' On the Heartbreak".


16. לקראת סוף ההקלטות של האלבום השלישי "Pyromania", התבקש הגיטריסט Pete Willis לעזוב את הלהקה, נוכח בעיות השתיה שלו, והגיטריסט Phil Collen גויס במקומו.


17. קלארק וקולן הפכו תוך זמן קצר לחברי טובים ועיצבו יחד את צליל הדואל גיטאר המפורסם של "דף לפארד", בעודם זוכים לכינוי "Terror Twins".


18. מה שהפך את הצליל של "דף לפארד" לכל כך מיוחד נבע בין היתר מהשילוב של קלארק וקולן והיכולת שלהם להחליף ביניהם תפקידים נגינת קצב, להצליב סולואים או לנגן יחד בהרמוניה מושלמת.


19. העובדה שהשניים הגיעו מרקע מוזיקלי שונה דווקא תרמה לייחודיות של הלהקה. קלארק הביא איתו את הצד הקלאסי שהיה טבוע בו מילדותו, את היכולת לקריאת תווים ולהבנת המבנה והתיאוריה של המוזיקה, בעוד קולן מביא איתו נגינה יותר חופשית שנבעה מהעובדה שהוא לימד את עצמו לנגן. קלארק הביא איתו את הרוק של "לד זפלין" וקולן הביא איתו את הג'אז של אל דימיולה, ליצירת השילוב מושלם.


20. הפריצה הגדולה של הלהקה הגיעה כמובן עם האלבום השלישי "Pyromania" שיצא בשנת 1983. גם כאן קלארק היה שותף לכתיבת הרוב המכריע של שיר האלבום המדהים הזה ולנגינת חלק נכבד מהסולואים. בנוסף קלארק היה גם זה שניגן בגיטרות האקוסטיות בשירים "Foolin'" ו- "Die Hard the Hunter".


21. קלארק המשיך להוביל את הכתיבה והנגינה בלהקה גם באלבום הבא "Hysteria" אשר שוחרר בשנת 1987 והפך לאלבום הכי מצליח של הלהקה. על סיפור יצירתו של האלבום קיראו עוד כאן:


22. לקלארק תמיד היו בעיות שתיה עליהן לא הצליח להתגבר. עם זאת, בעיות אלה החריפו דווקא לאחר שחרור האלבום הכי מצליח של הלהקה. קלארק הלך ושקע אל תוך האלכוהול, עד כי חבריו שכנעו אותו להיכנס לתהליך גמילה.


23. קלארק הסכים והחל בתהליך הגמילה, אך למרות מאמציו הוא לא הצליח לסדר את עצמו. הוא איבד את הביטחון שלו והלך והעמיק אל תוך בעיות האלכוהול.


24. ב- 8 לינואר 1991 הוא נמצא שוכב על הספה בדירתו בלונדון ללא רוח חיים. בדמו נמצאו רמות גבוהות של אלכוהול ותרופות נגד כאבים.


25. לפני מותו הוא הספיק קלארק להיות שותף לכתיבת 7 מתוך 10 שירי האלבום "Adrenalize" אשר שוחרר כשנה לאחר מותו במרץ 1992.


26. להקת Tesla אשר חיממה את דף לפארד בסיבוב ההופעות של האלבום "Pyromania" הקדישה לזכרו את השיר "Song & Emotion" מתוך אלבומם "Psychotic Supper" וכתבה כך: "To Our Friend, Steve 'Steamin' Clark".


27. קלארק היה מזוהה יותר עם גיטרות גיבסון, אך היו פעמים בהם ניגן גם על גיטרות אחרות, כמו בשיר "Love Bites" בו ניגן קלארק על גיטרת "Fender Stratocaster".


28. בעת מותו היה קלארק בעליהם של לא פחות מ- 75 גיטרות שונות.


29. הוא נכנס להיכל התהילה של הרוקנרול לאחר מותו, יחד עם חברי "דף לפארד", בשנת 2019.


30. קלארק מדורג במקום ה- 11 מבין 100 ברשימת גיבורי הגיטרה של מגזין קלאסיק רוק.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page