top of page
תמונת הסופר/תFaceOff - עימות חזיתי

U2 - The Unforgettable Fire

ב- 1 לאוקטובר, 1984 "U2" הוציאו את אלבומם הרביעי "The Unforgettable Fire".



באלבום הזה שינתה "U2" באופן מודע את הסאונד והסגנון שלה, תוך שהיא מציגה גישה אטמוספרית וניסיונית יותר בהשוואה לאלבומיה הקודמים. הלהקה רצתה ללכת לכיוון מוזיקלי חדש שיתרחק מהרוק הבוסרי יותר של אלבומה הקודם, "War". לשם כך שיתפה הלהקה פעולה עם המפיקים Brian Eno ו- Daniel Lanois, על-מנת שיסייעו לה להתרחק מהרוק הגולמי וההימנוני שהגדיר את "War", ולהתנסות בסאונד אווירתי יותר, מה שגרם בסופו של דבר לאלבום להישמע כמו סוג של פסקול.


האלבום "The Unforgettable Fire" סימן את השינוי המוזיקלי הגדול ביותר של "U2" עד אותה עת, הוא הציג צליל עשיר ותזמורתי יותר והפך לאלבומם הראשון עם תחושה מגובשת. בהדרכתו של Daniel Lanois, הפך התיפוף של Larry Mullen Jr. משוחרר ומעודן יותר, בעוד נגינת הבס של Adam Clayton זרמה בצורה חלקה יותר, והעניקה לחטיבת הקצב נוכחות קולחת יותר.


שיר הפתיחה של האלבום, "A Sort of Homecoming" ממחיש את השינוי בסאונד של "U2". התיפוף המלחמתי של Larry Mullen Jr. מהאלבום "War" מוחלף במקצבים מעודנים יותר, גיטרת הבס של Adam Clayton פחות בולטת במיקס. השיר נותן מיד את הטון למנעד המוזיקלי הרחב יותר של האלבום. עבודת הגיטרה של The Edge מתמקדת פחות בריפים חדים ויותר ביצירת רקע עם אפקט אקו שמתערבל עם האווירה, בעוד שהשירה של Bono נקייה ומופנמת, אך בכל זאת מצליחה לחדור בסיוע קולות הרקע המדהימים של The Edge דרך שכבות הסאונד האמביאנטי ולחדור לנו ללב. מעניין לציין שניתן למצוא גרסת הופעה של השיר ב-EP בן ארבע הרצועות, "Wide Awake in America" שהוציאה הלהקה בשנת 1985, ולדעתנו אפילו מתעלה בכמה רמות על גרסת האלבום.



שיר הנושא, "The Unforgettable Fire", מייצג באופן מדהים את מהות השינוי שעבר "U2" באלבום: הוא מהפנט ומעורר תקווה כאחד, עם מילים בהשראת ההרס של הירושימה והרצון לשלום. הרצועה נבנית באינטנסיביות, רוכבת על הבאס המלודי של Adam Clayton ועל כלי ההקשה המניעים של Larry Mullen Jr., כשהלהקה חוקרת את האיזון בין ייאוש לגאולה, על רק צלילים אמביינטים ותזמורתיים עשירים. השיר התחיל מלחן פסנתר קצר של The Edge במהלך סשן שערך עם Jimmy Destri מלהקת "Blondie". למרות שהוא נכתב ללא מטרה ספציפית, The Edge ציין שכבר מהרגע הראשון הוא ראה בו קטע פוטנציאלי לפסקול של סרט.



אולי השיר האיקוני ביותר של האלבום הוא "Pride (In the Name of Love)", נכתב כשיר מחווה למרטין לותר קינג ג'וניור. הלחן המלודי והקליט של השיר והביצועים הווקאלי הנלהב הופכים את השיר לאחד מההמנונים הנצחיים של "U2", אשר ממזגים את התודעה הפוליטית של הלהקה עם הצליל האטמוספרי החדש שלהם. עבודת הגיטרה הייחודית של The Edge, המשלבת ריפים מצ'קצ'קים ועמוסי אקו, מועצמת על ידי השירה העוצמתית של Bono. הלחן והאקורדים נכתבו בנובמבר 1983 במהלך סאונד צ'ק שהלהקה ערכה לפני הופעה בהוואי.



רצועות אחרות כמו "Bad" שנכתב על התמכרות להרואין, מציגות את היכולת של הלהקה לתעל רגשות גולמיים אל תוך מבנה של שיר ארוך ומדיטטיבי. עם ההתחלה המינימליסטית שלו, "Bad" מתקרב לאט לשיא הרגשי, מה שהופך אותו לחלק בלתי נפרד מההופעות החיות של "U2". גם במקרה הזה, גרסת הלייב של השיר מופיעה במיני אלבום "Wide Awake in America" ​משנת 1985, כאשר ביצוע ההופעה הזה הפך אפילו לפופולרי יותר בתחנות הרדיו. הביצוע של "U2" לשיר במהלך Live Aid 1985 הפך לאחד הרגעים הבלתי נשכחים של האירוע כאשר Bono קפץ מהבמה כדי לחבק ולרקוד עם מעריצה במהלך ביצוע של 12 דקות לשיר. למרות שהביצוע המורחב גרם להם לזנוח שיר אחד מהסטליסט המתוכנן, הביצוע האייקוני הזה סימן רגע של פריצת דרך עבור הלהקה.



השפעתו של Brian Eno על הסאונד החדש של הלהקה מורגשת במיוחד ברצועות כמו "MLK", שיר ערש דליל שמוקדש אף הוא למרטין לותר קינג ג'וניור, "Elvis Presley and America", עם הסאונד המעוות והמהפנט, וכמובן "4th of July" האינסטרומנטלי והאמביינטי שהגיע כמעט כולו דרך רגע של השראה של אינו, כאשר בסוף אחד הסשנים לחץ ברגע הנכון על כפתור ההקלטה כששמע את קלייטון מאלתר ליין בס פשוט. למרות שהקטעים הללו מופשטים וניסיוניים יותר, הם תורמים לכיוון החדש שחיפשה הלהקה ולאווירה הכללית של האלבום.


נכון, האלבום "The Unforgettable Fire" חסר אולי את הגיבוש והאחידות שהצליחה "U2" להביא עם "War", אבל ההתנסות, החדשנות והשאפתנות שלו הכינו את הבמה להישגים הבאים של הלהקה. האלבום הזה היווה צעד אמיץ קדימה, חיזק את "U2" כלהקה שמוכנה לקחת סיכונים, והניח את הבסיס ליצירת המופת שלהם "The Joshua Tree".


למעשה, "The Unforgettable Fire" הוא אלבום שמראה את הצמיחה של "U2" כמוזיקאים וככותבי שירים. נופי הסאונד האטמוספריים, הטקסטים הטעונים פוליטית והנכונות שלהם להתנסות ולהתחדש, הפכו את האלבום לרגע מרכזי בקריירה של "U2", והציב אותה על הדרך שתהפוך אותה לאחת הלהקות המשפיעות ביותר בדורה.


להאזנה: Spotify, Apple Music


 אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט



29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page